Turistbusserne skal ikke længere parkere på Markedspladsen, når der er blevet bygget hotel, mener politikerne. Spørgsmålet er så, hvor de i stedet skal holde. Arkivfoto: Martin Warming

Turistbusserne skal ikke længere parkere på Markedspladsen, når der er blevet bygget hotel, mener politikerne. Spørgsmålet er så, hvor de i stedet skal holde. Arkivfoto: Martin Warming

Turistbusserne skal væk fra Markedspladsen

Enigt byplanudvalg afviser, at busser skal kunne parkere på Markedspladsen, efter nyt hotel er bygget. De vil nu have flere input til mulige p-løsninger

Af
Mette Dolmer Thygesen

parkering Hillerød Kommune vil ikke længere have turistbusser til at parkere på Markedspladsen.

Sådan lyder meldingen fra politikerne i Arkitektur, Byplan og Trafikudvalget efter deres møde 14. august.

"Vi synes, at de 45 pladser, som bliver tilbage efter hotelbyggeriet, er bedre brugt til privatbiler, fordi det ligger så tæt på bymidten," siger formand Dan Riise (Venstre).

"Eneste brugbare løsning"

Planen var ellers, at der skulle indrettes 14 busholdepladser på Markedspladsen, hvor der skal bygges hotel. Og den plan er Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot ked af, kommunen nu vil droppe. I et brev til kommunens forvaltning i juni skrev museumsdirektør Mette Skougaard, at de mener, "at de lovede 14 større busparkeringspladser over for det nye hotel (syd for Markedsstræde) er den eneste brugbare løsning. Her er busserne hurtigt ude på de store veje og skal ikke køre rundt i byen. Personbiler ville kunne holde på pladserne om aftenen/natten i tidsrummet 18.00-09.00".

Stort pres på p-plads

Forvaltningen har igennem længere tid undersøgt, hvilke andre muligheder der er for parkering til turistbusserne. Her er blandt andet kommet et forslag om, at busserne kan parkere på af slottets p-plads bag ved kunsthuset Annaborg. Men den løsning mener museet ikke en god idé, skriver Mette Skougaard i brevet:

"Den foreslåede løsning med at dele Slots- og Kulturstyrelsens p-plads på Annaborg op i en bus-del og en personbil-del vil gøre det meget svært for museets gæster og kirkegængere at finde parkering generelt. Der er i forvejen et stort pres på parkeringspladsen, og der vil opstå meget farlige situationer ved at blande busser og biler på samme relativt smalle parkeringsanlæg".

Sådan kunne en plan se ud for, hvordan turistbusser kan parkere på slottets p-plads bag ved Annaborg. Illustration: Hillerød Kommune

Sådan kunne en plan se ud for, hvordan turistbusser kan parkere på slottets p-plads bag ved Annaborg. Illustration: Hillerød Kommune

Museet mener heller ikke, at løsningen med, at busser kan sætte turisterne af ved slottet, parkere et andet sted, og så senere komme tilbage og hente dem, er god:

"Løsningen med en fjernparkering vil skabe endnu mere tung trafik gennem byen," skriver Mette Skougaard.

Kaotiske tilstande

Også Slots- og Kulturstyrelsen er blevet hørt i sagen. I deres brev peger de på, at det vil være halvdelen af parkeringspladsen ved Annaborg, som skal bruges til turistbusserne - men de p-pladser kan dårligt undværes, skriver enhedschef Jens Borsholt:

"En lignende ordning blev afprøvet ved byfesten sidste år, og det skabte så kaotiske tilstande, at museet blev nødt til at postere en vagt til at dirigere busserne rundt på parkeringspladsen og ikke mindst, til at passe på de mange mennesker som gik rundt mellem busserne. Styrelsen har også i andre tilfælde oplevet farlige situationer, når busser er kørt ind på kommunens lille rundkørsel ved Annaborg for at sætte passagerer af".

Parkeringspladsen er ofte fyldt med biler, ikke mindst i weekender, hvor der kan være op til fire bryllupper i kirken på en enkelt dag, skriver styrelsen.

Og så handler det også om kroner og ører:

"Endelig har Slots- og Kulturstyrelsen en indtægt på parkeringspladsen, som styrelsen har vanskeligt ved at undvære - ikke mindst i disse tider, hvor styrelsen investerer store summe i vedligehold og genopretning af bygningerne på slottet".

Undergrave økonomien

Turistbusparkeringen er altafgørende for museet, skriver Mette Skougaard i brevet:

"At Hillerød Kommune er så heldig at have en kulturperle som Frederiksborg Slot må jo nødvendigvis kræve, at der er plads til, at turistbusser og biler kan parkere. Det er et af de relativt få områder, hvormed kommunen bidrager til museets drift. Hvis man undlader at opretholde denne service for museets gæster, vil man undergrave museets økonomi, idet en let adgang for gæsterne er afgørende for, at turoperatørerne vælger at komme".

Slots- og Kulturstyrelsen er dog villige til at se på løsningen, hvor busserne sætter passagerer af tæt ved slottet for derefter at køre væk til en parkeringsplads andets steds i byen.

"Styrelsen har selv afprøvet en lignende løsning ved Amaliehaven i København, hvor det gav en del ekstra buskørsel, men det er alligevel nok værd at undersøge denne model lidt nærmere," skriver Jens Borsholt.

Styrelsen mener også, at der er en særlig fordel ved parkeringen på Markedspladsen:

"Det er vigtigt at opretholde en busparkering/afsætningsplads tæt ved bybroen ind til Frederiksborg Slot, da denne vej ind på slottet giver den historiske iscenesættelse og optakt til en audiens hos kongen".

Hillerød Bys Lokalråd har argumenteret for, at busparkering på Tromlepladsen, i den nordlige del af slotsparken for enden af Rendelæggerbakken, er den bedste løsning, blandt andet fordi busserne kan busserne køre til og fra uden at skulle igennem bymidten. Dan Riise mener personligt, det er en god løsning, men han mener, den er taget af bordet, fordi turistbureauerne har vurderet, der er for langt at gå til slottet.

Åbent spørgsmål

Men politikerne i Arkitektur, Byplan og Trafikudvalget vil altså nu oplyse til både slottet og kulturstyrelsen, at parkering på Markedspladsen ikke er en fremtidig mulighed og håber, at museet og styrelsen kommer med forslag til alternative løsninger.

"Vi stiller et åbent spørgsmål, og vi har ikke besluttet noget. Men vi ser ikke Markedspladsen som en fremtidig mulighed, og så vil vi gerne have dem til orde, inden vi beslutter noget nærmere. Der er flere muligheder i spil, og vi vil gerne tænke mange scenarier igennem, inden vi beslutter noget," siger Dan Riise, som mener, der skal findes en løsning, som alle kan leve med:

"For vi vil jo gerne have alle disse mennesker til byen, og vi vil gerne have, at busserne kan parkere i nærheden af slottet. Men nu tager vi imod input, inden vi beslutter noget".

Publiceret 16 August 2019 06:00

Tjener Boldt på besøg i Alsønderup

Foredrag Skuespiller Per Pallesen kommer på besøg i Kulsviergården i Alsønderup og holder foredrag om et langt liv i dansk revy og teater. Det er Lanbosenior Nordsjælland, der arrangerer foredraget i Kulsviergården, hvor alle er velkomne. hvor der også serveres kaffe og kage.

Lokale unge med i familiemusical

Per Pallesen er kendt for en lang række roller ikke mindst på revyscenen og i TV. Man behøver blot sige ”osse li’e på en studs” og ”Yes my boys”, så husker de fleste danskere Per Pallesen som Mathiesen i et forrygende samspil med Tommy Kenter.

Festskrift skildrer 50 år med Alsønderup Fester

Også i rollen i Matador som tjener på Jernbanerestauranten, Severin Boldt husker mange Per Pallesen. Desuden har han været instruktør i flere revyer og på teatret.

Det foregår torsdag 31. oktober kl. 13.30.

CV

Se billederne: Alsønderup festede trods halvskidt vejr