Karina Nestler Nielsen (øverst til højre) sammen med sine medarbejdere foran den nye blomsterautomat. Foto: Louise Mørch Vilster

Karina Nestler Nielsen (øverst til højre) sammen med sine medarbejdere foran den nye blomsterautomat. Foto: Louise Mørch Vilster

Frøken Flora får blomsterautomat: “Den største udfordring bliver folks fordomme”

Nu kan du trække friske blomster i en automat og undgå at tage på tanken. Hos Frøken Flora i Hillerød er ønsket om en blomsterautomatet endelig blevet en realitet. Den skal servicere privatkunderne og holde på medarbejderne.

Af
Louise Mørch Vilster

Blomster og automat er ikke to ord, der normalt hænger sammen. Men nu gør de i Hillerød, hvor blomsterhandler Frøken Flora netop har fået installeret en blomsterautomat lige udenfor butikken.

Den har åbent 24 timer i døgnet og er især ment som en service for privatkunderne, da butikken holder lukket på søndage og helligdage. Blomsterne bliver skiftet ud inden for 24 timer, og der er plads til 18 buketter.

“Automaten kan hjælpe privatkunder, som for eksempel ikke behøver tage ned på tanken. Det ser vi et marked for. Det er hurtigt og smertefrit, og de kan parkere lige uden for, “ siger indehaver Karina Nestler Nielsen, der har haft butikken siden 2005.

Fordomme om automater

Hos Frøken Flora har de længe ønsket sig en blomsterautomat men med priser på op mod en halv million kroner, har det været for stort et sats. Nu er priserne kommet længere ned, og Frøken Flora leaser på forsøgsbasis automaten, som de håber bliver permanent.

“Jeg har gået og drømt om det i mange år. Den største udfordring bliver folks fordomme om automater. En fordom jeg selv ville have er, hvor friske de er. Derfor har vi en medarbejder, der kun tager sig af blomsterne i automaten, og sørger for at de bliver skiftet ud inden for 24 timer og brugt til noget andet,” fortæller Karina Nestler Nielsen.

Automaten er udviklet i Holland, og der findes kun fem andre blomsterautomater i Danmark. Der er kun otte grader i automaten, så de holder sig bedst muligt, og der er både buketter, blomsterdekorationer og gaveæsker med karameller.

Hellere fritid end mere i løn

Mange kunder spørger nysgerrigt ind til automaten, som er svær at overse, og hvis der bliver solgt mellem to til fem blomster i døgnet, er Karina Nielsen godt tilfreds.

“De første to blomster blev solgt i går aftes,” siger hun og smiler.

For Karina Nestler Nielsen er automaten især en håndsrækning til de private kunder, som der bliver færre og færre af, mens butikkens største indtjening kommer fra erhvervslivet. Med 13 ansatte og en chauffør skal der hele tiden tænkes nyt, og samtidig er det vigtigt at sikre arbejdsglæden hos medarbejderne, fortæller hun.

“Jeg skal hele tiden være et skridt foran. Vi vil gerne servicere privatkunderne, men vi vil også gerne holde fri juleaften og andre helligdage og være sammen med familien. Jeg spurgte mine medarbejdere, om de helst ville have mere i løn eller mere fritid, og de sagde alle sammen mere fritid. Så det handler også om at holde på medarbejderne, “ siger hun.

Publiceret 01 August 2019 05:00