Den høje Aiways U5 kommer til at køre på danske veje med metanol-brændselsceller, der driver en elmotor, fra næste år. I baggrunden den heftige

Den høje Aiways U5 kommer til at køre på danske veje med metanol-brændselsceller, der driver en elmotor, fra næste år. I baggrunden den heftige

Dansk firma er spydspids for ny teknologi

Blue World Technologies og den kinesiske bilproducent Aiways udvikler ny, avanceret metanol-brændselscelle

Af
Jens Overgaard

brændsel Hvis du troede, at benzin, diesel, el og måske brint til en brændselscelle er, hvad der findes på hylderne til at drive en bil, skal du måske revurdere din opfattelse. I løbet af få år kan metanoldrevne brændselsceller nemlig blive et slagkraftigt alternativ.

I hvert fald hvis det står til det danske firma Blue World Technologies, som har påbegyndt opførelsen af verdens største fabrik for metanoldrevne brændselsceller på Aalborg Havn. Der er den største fabrik for brændselsceller i Europa.

Det danske firma er i tæt samarbejde med den kinesiske bilproducent Aiways og har udviklet en metanol-brændselscelle til den elektriske U5 crossover, som til næste år lanceres i den rent elektriske udgave i en række lande inklusive Danmark. De metanoldrevne brændselsceller udvikler strøm, som driver en elmotor, og det er planen, at U5-modellen med brændselscellen skal på markedet inden for en to-tre år.

Testområde

Danmark bliver et af fem europæiske testområder, hvor teknologien skal afprøves i bilerne. De første testeksemplarer af Aiways U5-biler med metanol-brændselsceller kommer på vejene herhjemme til næste forår, og til efteråret 2020 skal testene være helt oppe at køre. Sideløbende skal produktionen af metanol-brændselscellerne til biler i Aalborg op i gear, så den inden for et par år er på 50.000 stk. årligt.

Det revolutionerende er, at Blue World Technologies har udviklet en indsats med en kombineret brændselscelle og batteri, der kan monteres i bunden af en elbil, hvor batteripakken sidder i dag. Det betyder, at de fleste elbiler fra fabrikken nemt kan ombygges til drift med metanol-brændselsceller, som det er sket med Aiways U5, som har en rækkevidde på op mod 1.000 km.

På den måde er man ikke så begrænset af rækkevidde og afhængig af lademuligheder som i elbiler, der kun har batteri.

Store muligheder

Perspektiverne er meget store på sigt, forklarer Anders Korsgaard, som er direktør for Blue World Technologies.

"Vi udvikler brændselscellerne i Danmark sammen med nogle bilproducenter, som er i stand til at eskalere det her helt vildt. Både i forhold til fabrikken i Aalborg og også i forhold til de muligheder, der er i Kina, hvor det kan blive 100 gange så stort," siger Anders Korsgaard.

Firmaet mener nemlig, at der har åbnet sig nye muligheder i disse år, hvor de store bilfabrikker er ved at omstille sig fra konventionelle motorer til eldrift, men hvor der er stor efterspørgsel på CO2-neutrale biler.

Brændselscellen fungerer med metanol ligesom med brint, hvor stoffet ved en proces danner strøm til batteri og elmotor, mens der kommer vanddamp ud af udstødningen. Metanol kan produceres mere CO2-neutralt, og så er det billigere at distribuere end brint, siger Anders Korsgaard.

Publiceret 24 September 2019 09:57

Tjener Boldt på besøg i Alsønderup

Foredrag Skuespiller Per Pallesen kommer på besøg i Kulsviergården i Alsønderup og holder foredrag om et langt liv i dansk revy og teater. Det er Lanbosenior Nordsjælland, der arrangerer foredraget i Kulsviergården, hvor alle er velkomne. hvor der også serveres kaffe og kage.

Lokale unge med i familiemusical

Per Pallesen er kendt for en lang række roller ikke mindst på revyscenen og i TV. Man behøver blot sige ”osse li’e på en studs” og ”Yes my boys”, så husker de fleste danskere Per Pallesen som Mathiesen i et forrygende samspil med Tommy Kenter.

Festskrift skildrer 50 år med Alsønderup Fester

Også i rollen i Matador som tjener på Jernbanerestauranten, Severin Boldt husker mange Per Pallesen. Desuden har han været instruktør i flere revyer og på teatret.

Det foregår torsdag 31. oktober kl. 13.30.

CV

Se billederne: Alsønderup festede trods halvskidt vejr