Det elektriske løbehjul kan foldes helt sammen og lades op i elbilen, hvorfra man så kan rulle 20 km på løbehjulet. Foto: Kia

Det elektriske løbehjul kan foldes helt sammen og lades op i elbilen, hvorfra man så kan rulle 20 km på løbehjulet. Foto: Kia

Elektrisk løbehjul kan lades op i elbilen

Kia har udviklet et sammenklappeligt elektrisk løbehjul, som kan blive en del af fremtidens elbiler fra mærket

Af
Jens Overgaard

batteri Hvorfor ikke have et elektrisk løbehjul om bord i elbilen, som kan lades op af elektricitet, der produceres under kørslen, og som man kan bruge til at klare den sidste distance?

Det er tankegangen bag et nyt, avanceret elektrisk løbehjul, som Kia nu viser. Det baghjulstrukne løbehjul klarer 20 km på en opladning og har integrerede for-og baglygter. Det er der ikke noget nyt i. Men det nye er, at det kan integreres i bilens udformning.

Langt fremme

Dong Jin Hyun, som er leder af Hyundai-og Kia’s Robotics Team, forklarer baggrunden for løbehjulet, der blev vist i et tidligt stadie af prototypen på den store CES-elektronikmesse i Las Vegas, men som nu er meget længere fremme i udviklingen.

"Det er et integreret personligt løbehjul, der kan blive aktuelt i fremtidige bilmodeller fra Kia. Vi ønsker at gøre vores kunders liv så let og underholdende som muligt. Vores elektriske løbehjul gør de første og sidste kilometer af pendlingen til en leg, samtidig med at det hjælper med at reducere overbelastning og emissioner i centrum af byerne" siger han.

Den seneste version af Kias elektriske løbehjul har et 10,5 Ah litium-batteri, som giver en tophastighed på 20 km/ t. Rækkevidden er på omkring 20 km på en enkelt opladning.

Historien melder dog ikke noget om, hvor meget en opladning så koster på elbilens rækkevidde, eller hvordan det sker rent praktisk. Men hvis løbehjulet også kan lades op, når elbilen alligevel er i en ladestander, burde der slet ikke være noget slip her.

Også egen bremseenergi

Den tohjulede og sammenklappelige ruller vejer 7,7 kg og har en digital skærm, der viser batteristatus og hastighed. Det nye løbehjul egner sig også til kørsel om aftenen, da det er udstyret med to stilfulde LED-forlygter og to baglygter.

Kias Georg Gearløs-typer arbejder videre med at udvikle konceptet, så batteriet kan oplades med sin egen bremseenergi, helt som i elbilerne.

Det skulle kunne give strøm til 7 pct. ekstra.

Kias arbejde hen mod emissionsfri mobilitet på de første og sidste kilometer spiller sammen med de tendenser, der fremhæves i forskningsdata fra den globale konsulentvirksomhed McKinsey & Company.

Dens forskning viste, at markedet for "Last Mile Mobility" i USA, Europa og Kina forventes at stige til 500 milliarder amerikanske dollars i 2030 - eller 3,4 billiarder kr. Her kommer også f. eks. små elektriske varevogne ind i billedet. Herhjemme har energiselskabet Ewii tidligere udviklet den såkaldte Tripl, som er en elektrisk trehjulet scooter.

Den seneste version af Kias elektriske løbehjul har en tophastighed på 20 km/ t.

Rækkevidden er på omkring 20 km på en enkelt opladning.

Publiceret 04 September 2019 13:43

Tjener Boldt på besøg i Alsønderup

Foredrag Skuespiller Per Pallesen kommer på besøg i Kulsviergården i Alsønderup og holder foredrag om et langt liv i dansk revy og teater. Det er Lanbosenior Nordsjælland, der arrangerer foredraget i Kulsviergården, hvor alle er velkomne. hvor der også serveres kaffe og kage.

Lokale unge med i familiemusical

Per Pallesen er kendt for en lang række roller ikke mindst på revyscenen og i TV. Man behøver blot sige ”osse li’e på en studs” og ”Yes my boys”, så husker de fleste danskere Per Pallesen som Mathiesen i et forrygende samspil med Tommy Kenter.

Festskrift skildrer 50 år med Alsønderup Fester

Også i rollen i Matador som tjener på Jernbanerestauranten, Severin Boldt husker mange Per Pallesen. Desuden har han været instruktør i flere revyer og på teatret.

Det foregår torsdag 31. oktober kl. 13.30.

CV

Se billederne: Alsønderup festede trods halvskidt vejr