Den strømlinede Lotus Evija sætter de andre elbiler i skammekrogen. Elmotoren på 2.000 hk rækker til en topfart på 320 km/ t. Foto: Lotus

Den strømlinede Lotus Evija sætter de andre elbiler i skammekrogen. Elmotoren på 2.000 hk rækker til en topfart på 320 km/ t. Foto: Lotus

Den første elektriske Lotus får 2.000 hk

Lotus er klar med ekstrem-sportsvognen Evija, der klarer 400 km på en opladning og kommer på markedet i 2020

Af
Jens Overgaard

hyperracer Der er langt fra de første nærmest afvæbnende elektriske Ellerter til de voldsomme el-sportsvogne, som nu begynder at dukke op. En af de mest ekstreme er den nye Lotus Evija.

Lotus Evija interiør. Foto: Lotus

Lotus Evija interiør. Foto: Lotus

Den lave elektriske hyperracer fra den engelske fabrik, der ellers har specialiseret sig i små, vævre biler, leverer nemlig hele 2.000 hk, hvilket er 500 hk mere end ekstrembiler som f.eks. den 16-cylindrede benzindrevne Bugatti Chiron. Det gør den ifølge Lotus til verdens kraftigste serieproducerede bil, når den kommer på markedet i 2020.

Formel 1-teknologi

Lotus har hentet teknologi fra Le Mans-og Formel 1-verdenen til bilen, der er opbygget i superlet kulfiber, og som har en motor på hvert hjul, der er styret af et torque vectoring-system, der fordeler kræfterne mellem hjulene lynhurtigt.

Den aerodynamiske raket klarer 0-100 km/t. på under 3 sek., mens 0-300 km/t. nås på under 9 sek. Fik du den? Så der er altså enorme kræfter at tappe af i den 1.680 kg tunge bil, der har en batteripakke på 70 kWh, og som genererer kræfter til elmotoren, der leverer det, som svarer til 2.000 hk.

Rækkevidden på en opladning er pæne 400 km efter den nye, retvisende WLTP-norm. Mens vi er i talafdelingen, kan vi fortælle, at topfarten er 320 km/t., og drejningsmomentet er 1.700 Nm.

Det er kinesiske Geely, som også ejer bl.a. Volvo samt Lynk & Co, der ejer broderparten af Lotus, så der er givetvis fælles teknologi at trække på hen over koncernmærkerne. Helt praktisk er vognen dog bygget i samarbejde med Williams Advanced Engineering, der har erfaring fra både Formel 1 og Formel E.

Opladningen klares også med lyntempo, som er 350 kW, hvilket svarer til Porsche Taycan. Det betyder, at Evija kan lades fuldt op til 80 pct. på 12 min. og helt op på 18 min. Men det vil være muligt at opgradere til hele 800 kW, når teknologien er klar, lyder det fra Lotus. Det betyder, at bilen kan lades helt op på ni minutter. Det er også muligt at udskifte batteripakken, hvis det skulle blive aktuelt at opgradere.

Indendørs har føreren udsigt til en højteknologisk kabine.

Prisen er sat til det, der svarer til 14 mio. kr. før danske afgifter, og der produceres kun 130 stk. af bilen. Før du kommer så vidt, skal du dog lægge et depositum på cirka 2 mio. kr.

Lotus har tidligere meldt ud med en større modeloffensiv. Men det faldt jorden. Denne gang satser mærket så i første omgang på én model, der må siges at se lovende ud.

Publiceret 26 August 2019 16:01

Tjener Boldt på besøg i Alsønderup

Foredrag Skuespiller Per Pallesen kommer på besøg i Kulsviergården i Alsønderup og holder foredrag om et langt liv i dansk revy og teater. Det er Lanbosenior Nordsjælland, der arrangerer foredraget i Kulsviergården, hvor alle er velkomne. hvor der også serveres kaffe og kage.

Lokale unge med i familiemusical

Per Pallesen er kendt for en lang række roller ikke mindst på revyscenen og i TV. Man behøver blot sige ”osse li’e på en studs” og ”Yes my boys”, så husker de fleste danskere Per Pallesen som Mathiesen i et forrygende samspil med Tommy Kenter.

Festskrift skildrer 50 år med Alsønderup Fester

Også i rollen i Matador som tjener på Jernbanerestauranten, Severin Boldt husker mange Per Pallesen. Desuden har han været instruktør i flere revyer og på teatret.

Det foregår torsdag 31. oktober kl. 13.30.

CV

Se billederne: Alsønderup festede trods halvskidt vejr