155 millioner kroner er nu sat af til tre trafikprojekter, deriblandt en ombygning af Hillerød Station. Arkivfoto
155 millioner kroner er nu sat af til tre trafikprojekter, deriblandt en ombygning af Hillerød Station. Arkivfoto
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Trafikforlig sikrer millioner til stationsombygning

Politisk flertal i Folketing har blandt andet fundet penge til at støtte en ombygning af Hillerød Station

Forligsteksten om s-togsprojekter

Forligskredsen ønsker at bidrage til en markant bedre S-togsdrift i hovedstadsområdet, og afsætter derfor 155 mio. kr. til at støtte:

1) Vendespor ved Carlsberg station, som er en forudsætning for 10 minutters drift på Frederikssundbanen

2) Flytning af Herlev station, så der opnås et optimalt samspil med den kommende letbane samt

3) Ombygning af stationen i Hillerød og en opgradering af stationen i Favrholm, der vil sikre god adgang til det nye supersygehus og et godt samspil mellem S-bane og nærbane i Nordsjælland. 

Flere af disse projekter forudsætter også lokal eller regional medfinansiering. Forligspartierne vil derfor i løbet af 2017 tage endelig stilling til den specifikke udmøntning af puljen i forhold til de tre projekter.

En ombygning af Hillerød Station kom fredag et skridt nærmere.

Da sikrede et politisk flertal i Folketinget, at der afsættes 155 millioner kroner til at støtte ombygningen af station i Hillerød og en opgradering af den kommende station Farvholm syd for Hillerød, hvor det nye hospital skal bygges, vendespor ved Carlsberg Station, så Frederikssundbanen kan få 10 minuttersdrift, og en flytning af Herlev Station.

Hvor mange af de 155 millioner kroner, der så skal gå til stationerne i Hillerød, er endnu ikke på plads. Det skal forligspartierne tage stilling til i løbet af 2017. De 155 millioner er langt fra nok til at realisere de tre projekter, så de involverede regioner og kommuner skal selv bidrage. Region Hovedstaden er allerede kommet med et udspil, om at regionen er klar til at bidrage med halvdelen af de 182 millioner kroner, som stationsombygningen koster.

Det er forligspartierne Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten, som står bag aftalen uden om regeringen.

Bliver til virkelighed

Både DF og Radikale Venstre er overbeviste om, at alle tre projekter bliver til virkelighed, skriver de i en fælles pressemeddelelse. Heri glæder radikales Martin Lidegaard sig over aftalen om Hillerød Station:

"Ombygningen er Hillerød Station vil være essentiel i forhold til at lette dagen for de pendlere, som benytter lokalbanen og S-toget på Hillerød station," udtaler han.

DF's Marlene Harpsøe glæder sig også over, at det er lykkedes at finde støtte til en ombygning af Hillerød station:

"Det er utrolig vigtigt for os i Nordsjælland, at vi får ombygget stationen og skabt en bedre løsning for de mange mennesker, som fremover skal til det nye supersygehus ved Favrholm station. Det vil også skabe bedre mulighed for, at borgere i f.eks. Gribskov og Helsingør lettere vil kunne komme til det nye supersygehus. Vi er nu kommet et skridt nærmere en ny station. Det er en rigtig god dag for os lokalt," skriver hun i en mail til Hillerød Posten.

"Ikke i mål endnu"

Regionsrådsformand i Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser det som et skridt i den rigtige retning, at trafikforligspartierne har afsat penge til blandt andet stationsombygningen:

"Hvor stor en del af puljen, som vil tilfalde Hillerød Station, er dog endnu ikke fastlagt, og vi er derfor ikke i mål endnu. Vi ser derfor frem til videre forhandlinger om, hvordan en samlet løsning for finansieringen kan se ud, og hvordan den videre proces skal være," udtaler hun i en pressemeddelelse.

Region Hovedstaden stiller sig nu til rådighed for at indgå i forhandlingerne snarest muligt.

Ombygningen af Hillerød Station skal gøre det lettere og hurtigere at komme frem og tilbage til det kommende hospital. Ifølge en nylig undersøgelse, regionen fik lavet, kan patienter, ansatte og besøgende spare over 20.000 timer årligt, fordi de undgår besværlige skift og ventetid undervejs.

"Så jo før vi kan sætte spaden i jorden, jo bedre," lyder det fra Sophie Hæstorp Andersen.

Kompensere for højere takster

En del af aftalen, som i alt består af 762 millioner kroner over to år og kaldes ”Bedre og Billigere Offentlig Transport”, går også på at kompensere de pendlere, der rammes hårdest af takstharmoniseringens prisstigninger på Sjælland. Her er for eksempel borgere i Gribskov hårdt ramt, og her i Hillerød har vi mærket en mindre stigning i priserne.

Der er desuden også afsat penge til supercykelstier, letbane i Aarhus og hurtigbusser i Aalborg.

Publiceret: 10. Februar 2017 13:00
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Hillerød Posten

ANNONCER
Se flere