Dan Beck Hansen og Nordsjælland Håndbold er højtflyvende og populære på TV-fronten. Foto: Jan F. Stephan

Dan Beck Hansen og Nordsjælland Håndbold er højtflyvende og populære på TV-fronten. Foto: Jan F. Stephan

TV-seerne foretrækker Nordsjælland Håndbold

Håndbolden giver klart baghjul til fodbold og ishockey i Nordsjælland

Af
Niels Idskov

SKÆRMSEJR TV-seerne er ikke i tvivl: De vil hellere se håndbold end fodbold og ishockey. Der er således klart flere TV-seere til Nordsjælland Håndbolds kampe end når fodboldklubberne FC Nordsjælland, FC Helsingør og Lyngby og ishockeyholdene Rødovre Mighty Blues og Rungsted Seier Capital er på skærmen.

Det viser friske tal fra Kantar Gallup, som TV 2 Analyse har hentet og opdateret per 1. marts. Det betyder at Nordsjælland Håndbolds seneste tv-kamp mandag 4. marts mod Ribe/Esbjerg ikke er med i statistikken.

I sæsonen 2018-19 viser de foreløbige tal, at 54.000 i gennemsnit ser Nordsjælland Håndbold. Det er 10.000 over FC Nordsjælland, der følger med 44.000, mens Rungsted Seier Capital 15.000, FC Helsingør 10.000, Lyngby BK 9.000 og Rødovre Mighty Blues 9.000 seere.

Ingen overraskelse

Jørgen Simonsen, der er formand for Nordsjælland Håndbold, er ikke overrasket over den flotte førsteplads:

"Det er næppe en tilfældighed, at 15 af vore kampe er vist i TV – og der er ingen tvivl om, at seerinteressen skyldes, at håndboldkampe er meget intense og byder på megen dramatik", siger han og tilføjer, at selv om en kamp vises på TV 2, så er der stadig masser af tilskuere, som møder op. Eksempelvis var der udsolgt i mandags i Hillerød, hvor den som supplement blev vist i et andet lokale på storskærm.

Det højeste seertal havde kampen mod Skjern med 78.000, mens kampen mod SønderjyskE lå lavest med 37.000. Nordsjælland Håndbold er sammen med Aalborg de herrehold, der har haft flest kampe på TV 2’s kanaler i år.

Godt udstillingsvindue

Seerundersøgelsen fra Kantar Gallup er den mest præcise opgørelse over, hvor mange mennesker, der ser et enkelt program, og TV 2 Analyses gennemgang af tallene viser, at det også i sæsonen 2017-18 var de samme placeringer for de seks klubber.

"Seertallene og de 15 kampe viser også, at det er et godt udstillingsvindue og vore samarbejdspartnere når mange mennesker for relativ få midler: De får deres navn på både spillertøjet og banderne," fortæller salgschef Henrik Parbst, som har ansvaret for samarbejdsaftaler med virksomheder.

Publiceret 06 March 2019 16:00