Arkivfoto
Arkivfoto
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Nyt signalsystem har is-problemer

Is blokerer ifølge mail radarer i nyt signalsystem. Pendlernes tålmodighed er snart brugt op, siger talsmand

Nu er grænsen for alvor ved at være nået for pendlerne på Nordbanen.

Det siger talsmand Lisa Sonesson oven på onsdagens nyhed om, at det nye signalsystem, som s-togene på strækningen mellem Hillerød og Jægersborg stationer kører med som de første, tilsyneladende ikke kan tåle den is, der sætter sig på radaren under toget.

Ifølge en mail, som Ingeniøren er kommet i besiddelse af, skrev DSB's driftschef mandag til alle S-togenes lokoførere, at: ‘på baggrund af de analyser som Siemens og BDK (Banedanmark, red.) har lavet, vurderer de at problemet hænger sammen med, at radarsensoren var dækket af is. Derfor havde systemet svært ved at detektere den præcise placering af toget'.

Forklaringen til lokoførerne kommer efter omfattende utilfredshed med de problemer, lokoførerne oplevede med det nye system i sidste uge, skriver Ingeniøren.

Hverken DSB eller Banedanmark har ønsket at uddybe sagen over for Ingeniøren.

Hamrende irriterende

Ifølge Lisa Sonesson er tålmodigheden ved at høre op hos pendlerne på strækningen:

“Det er hamrende irriterende. Normalt skal ens transport bare være noget sekundært, man ikke behøver at spekulere over. Men vi skal i højere og højere grad bruge tid på transporten, og det er usikkert, hvor lang tid det tager den ene og anden dag,” siger hun og beskriver det nye signalsystem som “kejserens nye klæder”.

"De har købt katten i sækken. Lidt efter lidt bliver man klar over, at det system, man har købt, ikke i drift nogen steder, som man oprindeligt fortalte, i hvert fald kun på en lukket, indendørs metrobane. Så efterhånden tænker man, er det her virkelig professionel projektledelse? Når der er fejl igen, tænker man 'nu igen?', og så så oplagt en ting som is," siger hun til Hillerød Posten.

Hun mener samtidig DSB og Banedanmark skal blive bedre til at snakke sammen og kommunikere trafikmeldinger ud.

Det nye signalsystem, CBTC (Communications-Based Train Control), er indtil videre kun taget i brug på strækningen mellem Hillerød og Jægersborg. her skal det testes og tilpasses, før det skal implementeres på alle 170 kilometer S-togskinner i 2018.

Publiceret: 16. Februar 2017 09:15
¨
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Hillerød Posten

ANNONCER
Se flere
Hillerød Posten
Seneste
Hillerød Posten
Mest læste
Hillerød Posten
112