Det nye digitale signalsystem er nu sat i drift på S-banen mellem Jægersborg-Klampenborg og Svanemøllen-Ryparken, oplyser Banedanmark. Foto: Mdt

Det nye digitale signalsystem er nu sat i drift på S-banen mellem Jægersborg-Klampenborg og Svanemøllen-Ryparken, oplyser Banedanmark. Foto: Mdt

Nyt system på S-banen efter succes ved Hillerød

Banedanmarks nye digitale signalsystem giver flere tog til tiden, oplyser de

Banedanmarks nye digitale signalsystem er nu sat i drift på S-banen i afsnittet mellem Jægersborg-Klampenborg og Svanemøllen-Ryparken.

Det erstatter de gamle lyssignalanlæg langs sporet, som er forældede og nedslidte og er den væsentligste årsag til forsinkede S-tog.

Det moderne, digitale system er baseret på den nyeste generation af signalsystemer til bybaner og har været i drift mellem Jægersborg og Hillerød siden 2016.

Selvom der har været forsinkelser og børnesygdomme i starten, er der i dag færre forsinkelser på grund af signalfejl på strækningen, skriver Banedanmark i en pressemeddelelse.

Færre signalfejl

"I de første fem måneder af 2019 har 20 procent færre ankomster været påvirket af signalfejl på strækningen Jægersborg-Hillerød, sammenlignet med de første fem måneder af 2015, hvor det gamle signalsystem var i drift. Det er en markant fremgang, som kommer passagererne til gavn," siger direktør for Signalsystemer Søren Boysen i pressemeddelelsen.

Med det nye digitale system får lokomotivføreren information om signaler og køretilladelser direkte ind i førerhuset. Der er færre elementer, som kan gå i stykker i sporene og dermed færre signalfejl.

"Vi kan naturligvis ikke love, at alle S-tog vil køre til tiden. Men vi arbejder hårdt for, at det nye signalsystem, når det er fuldt udrullet på S-banen, vil fjerne cirka 50 procent af alle signalfejl - og det, håber jeg, kan få mundvigene højere op hos passagererne," fortsætter Søren Boysen i pressemeddelelsen.

Signalsystemet på S-banen hedder CBTC og er en forkortelse for Communication Based Train Control.

Anvendt i storbyer

Systemet er baseret på den nyeste generation af signalsystemer til bybaner og anvendes i flere andre storbyer såsom New York, Paris og London.

CBTC-signalsystemet er altså kendt og afprøvet teknologi, men det skal tilpasses danske forhold.

De næste år udskifter man alle signaler på S-banen for at mindske antallet af signalfejl og forsinkelser.

jesl

Publiceret 08 June 2019 14:00