Kommunerne har nemlig selv krævet, at Movia sparer 2 procent på driften og derfor har selskabet åbenbart besluttet at spare køreplanerne væk, skriver Jørgen Harboe i et indlæg.

En ny bus, som kører i nødsporet på motorvejen, bliver foreslået som en måde at dæmme op for trængslen - og altså ikke en bus som denne, der stopper ved alle stationer. Arkivfoto Arkivfoto

Venstre foreslår hurtigrute på hjul mellem Hillerød og København

Det skal være lettere at komme mellem Nordsjælland og København, og det skal en ny hurtigrute til en milliard kroner hjælpe til med, mener Venstre

En ny hurtigrute mellem Hillerød i nord og metrostationen på Nuuks Plads på Frederiksberg skal sikre, at man kommer hurtigere frem. Ruten - der anslås at koste en milliard kroner - skal have mange afgange, få stop og en transporttid ned under 40 minutter.

Det mener man i Venstre, der håber, at flere vil skifte fra bil til den nye grønne hurtigrute og dermed lette presset på vejnettet.

"Der er rigtig meget pres på motorvejsnettet. Det giver store kødannelser med tilhørende ekstra forurening og masser af støj. Og selvom vi udvider motorvejen helt til Hillerød, så er vi også nødt til at tilbyde en grøn, hurtig og effektiv forbindelse fra Nordsjælland og ind mod København. Ellers sander det hele til. Det får vi med denne løsning," siger Hans Andersen, folketingsmedlem for Venstre og medlem af transportudvalget.

Formentlig en bus-løsning

Ifølge folketingsmedlem Hans Andersen har man ikke lagt sig fast på, om hurtigruten skal være en egentlig letbaneløsning, en såkaldt BRT-bus eller en mere traditionel bus. En BRT-bus er en lang bus, som kører i sin egen busbane. BRT står for Bus Rapid Transit, og BRT-busser kaldes også for letbane på gummihjul. Aalborg Kommune bygger en BRT-linje, fordi de ikke - modsat Aarhus og København - har økonomi til at bygge en letbane med skinner og køreledninger

Venstre mener, at hurtigruten blandt andet skal have stop på Hillerødmotorvejen ved Allerød, Vassingerød erhvervsområde, Farum og Værløse.

Venstre mener, at hurtigruten skal have stop på Hillerødmotorvejen ved knudepunkterne f.eks. Hillerød erhvervsområde, afkørsel supersygehuset, Allerød, Vassingerød erhvervsområde, Farum, Værløse, Skovbrynet S-tog, Gladsaxe/Herlev ringvej/letbane, Høje Gladsaxe/Tingbjerg, Bellahøj, Nuuks plads (metro).

"Vi vil gerne have det etableret hurtigt. Det udelukker jo i hvert fald, at man laver en helt ny S-togslinje og metro. Letbanen kræver også en del investeringer. Så det mest nærliggende - for at få det etableret hurtigt – er at vælge en løsning, hvor man lader en BRT-bus kører i nødsporet på Hillerødmotorvejen. Det kræver, at man i forbindelse med de kommende arbejder sikrer, at der er nødspor hele vejen. Der skal også laves nogle stoppesteder lige op ad motorvejen. Men det er langt mere tilgængeligt – også prismæssigt – end at arbejde med den klassiske letbane eller S-tog," udtaler Hans Andersen i en pressemeddelelse.

Hos Venstre anslår man, at prisen på projektet vil være omkring en milliard kroner, som kan finansieres af puljen af statslige vejprojekter på 5,6 milliarder kroner, fremgår det af en pressemeddelelse.

God idé

I Hillerød glæder borgmester Kirsten Jensen (S) sig over, at klimasagen og kampen for bedre offentlig transport breder sig så stærkt i valgkampen, siger hun og bakker op om ideen om en hurtigbus:

"Ideen om en BRT (højt prioriteret buslinje) på motorveje er god, og det bør være sådan, at nye motorvejsanlæg også giver plads til busser, der kører hurtigt igennem. En BRT-linje kan man skabe til lavere startomkostninger end anlæg, der kræver skinner. Det er meget sympatisk nu at ville prioritere offentlig transport, og hvis vi oven i købet kan sikre flere investeringer i den grønne omstilling, så kan denne transport også blive emissionsfri til gavn for klima og sundhed".

De seks nordsjællandske kommuner arbejder sammen om bedre offentlig transport, og de er enige om at prioritere Kystbanen og færdiggørelse af de to motorvejsstrækninger til Hillerød og Frederikssund. Og når de anlægslove er på plads, vil de naturligvis sammen overveje, hvad de så mere kan gøre, uddyber Kirsten Jensen. En letbane er dog meget dyr at anlægge. Og i Furesø Kommune er der for eksempel et ønske om at få koblet Farum- og Hillerødbanen på s-togsnettet sammen, hvilket også er et dyrt anlæg.

"For mig er det vigtigt, at s-togsforbindelsen er stærk og kommer til at fungere endnu bedre end i dag. Det er en af grundene til, at vi prioriterer ombygningen af Hillerød Station og nybygningen af Favrholm Station så højt, og det er vigtigt, at disse projekter bliver fuldt finansierede og ikke bliver forstyrrede eller forsinkede. Mere effektiv transport med Lokaltog og s-tog kan flytte mange mennesker fra bil til bane, og dermed være med til at mindske trængslen," siger Kirsten Jensen.

Glæde i Allerød

Hos Allerøds borgmester, Karsten Längerich, Venstre, er der glæde over forslaget.

"Vi har brug for at flytte noget af trafikken over i den kollektive trafik - og hvis vi kan få skabt flere forbindelser mellem vores område og både Hillerød og hele metronettet i København, så vil det klart være en fordel for de, der vil have tættere til en sådan hurtigrute end til S-toget," siger Karsten Längerich.

Han pointerer, at det for ham ikke er vigtigt, om hurtigruten er letbane, hurtigbus eller noget tredje.

"Det vigtigste er, at man kan komme hurtigt frem, får taget toppen af trængslen, får valgt en grøn løsning og har en økonomi, hvor det faktisk kan lade sig gøre inden for en overskuelig fremtid. Hvis vi kan have ruten klar i kølvandet på åbningen af det nye supersygehus, vil det jo være fantastisk," siger Karsten Längerich.

mik/mdt

Venstres forslag

  • En Letbane på gummihjul, hyppige afgange hvert 5. eller 10 minut.
  • Stop på Hillerødmotorvejen ved knudepunkterne f.eks. Hillerød erhvervsområde, afkørsel supersygehuset, Allerød, Vassingerød erhvervsområde, Farum, Værløse, Skovbrynet S-tog, Gladsaxe/Herlev ringvej/letbane, Høje Gladsaxe/Tingbjerg, Bellahøj, Nuuks plads (metro).
  • Prioriteret ekspreskørsel i forbedret nødspor (a la strækningen mellem Værløse og Skovbrynet).
  • 40 minutters forbindelse fra Hillerød til Nørrebro.
  • Etablering af park & ride knudepunkter.
  • Bus rapid transit, eller BRT-system og forkortet BRT eller BRTS, er et busbaseret kollektivtransportsystem, der er designet til at forbedre kapaciteten og pålideligheden i forhold til et konventionelt bussystem (kilde: Wikipedia)

Kilde: Venstre

Fakta om forslaget

  • En Letbane på gummihjul, hyppige afgange hvert 5. eller 10 minut.
  • Stop på Hillerødmotorvejen ved knudepunkterne f.eks. Hillerød erhvervsområde, afkørsel supersygehuset, Allerød, Vassingerød erhvervsområde, Farum, Værløse, Skovbrynet S-tog, Gladsaxe/Herlev ringvej/letbane, Høje Gladsaxe/Tingbjerg, Bellahøj, Nuuks plads (metro).
  • Prioriteret ekspreskørsel i forbedret nødspor (a la strækningen mellem Værløse og Skovbrynet).
  • 40 minutters forbindelse fra Hillerød til Nørrebro.
  • Etablering af park & ride knudepunkter.
  • Bus rapid transit, eller BRT-system og forkortet BRT eller BRTS, er et busbaseret kollektivtransportsystem, der er designet til at forbedre kapaciteten og pålideligheden i forhold til et konventionelt bussystem (kilde: Wikipedia)

Kilde: Venstre

Publiceret 30 May 2019 07:00