Nordsjællands Hospital og virksomheden Emento vandt prisen ”Outstanding Service”. Pressefoto

Nordsjællands Hospital og virksomheden Emento vandt prisen ”Outstanding Service”. Pressefoto

Nordsjællands Hospital vinder dansk designpris

Skræddersyet tilbud til patienter på Nordsjællands Hospital vinder Danish Design Awards

Hospital Hvert år uddeler designbranchen de prestigefyldte Danish Design Awards til særlige designløsninger, der skaber værdi for mennesker. En af disse priser vandt Nordsjællands Hospital og virksomheden Emento for kort tid siden. Prisen hedder ”Outstanding service” og er givet for projektet 'Min forløbsassistent', der er et nyt digitalt testforløb for patienter.

Gennem en app kan patienterne på Nordsjællands Hospital kommunikere med personalet og modtage målrettet information om deres forløb, når de har brug for det. Samtidig kan medarbejderne planlægge bedre, fordi det bliver lettere at forudsige aflysninger.

”I arbejdet med 'Nyt Hospital Nordsjælland' gør vi os umage hver dag for at nytænke fremtidens sundhedsvæsen. Det er en pligt, når man skal bygge et helt nyt hospital, og derfor er vi også meget glade for prisen. 'Min forløbsassistent' er et projekt, der skaber synlig værdi for patienterne nu og her. Samtidig er det en løsning, der kan inspirere og integreres med nye digitale sundhedsløsninger mange år frem,” siger Henrik Schødts, der er projektdirektør på Nyt Nordsjællands Hospital og vicedirektør på Nordsjællands Hospital.

E-boks er forældet

På Nordsjællands Hospital blev forløbet først udviklet til knæpatienter, der blev mødt af en overvældende strøm af informationer før og efter deres operation. Patienterne modtog blandt meget andet 55 sider upersonlig information via e-boks over et forløb på tre måneder. Informationen var nødvendig, men det afspejlede ”flowet” ikke. Med app’en 'Min forløbsassistent' får patienterne i stedet pop’up beskeder, for eksempel når de skal faste, og de kan skrive direkte med sygeplejerskerne, der svarer, når de har tid.

Ved Danish Design Award fremhævede juryen blandt andet, at 'Min forløbsassistent' er ”et digitalt produkt, der sætter patienten, mennesket, i centrum, ikke systemerne og behandlingsforløbet i sig selv”.

Kapp

Publiceret 16 May 2019 17:00