Men nu skal denne grønne kile åbenbart ødelægges for at få plads til flere biler, skriver Peter Langer fra SF. Foto: Mette Dolmer Thygesen

Politikerne i V, S og SF er uenige om, hvorvidt dette grønne område egner sig til en kommende parkeringsplads. Foto: Mette Dolmer Thygesen

Politisk uenighed om p-plads på grønt område

Kun Venstre mente, det var en god idé at undersøge, om det grønne område ved Herredsvejen og Roskildevej kan indrettes til en ny, grøn parkeringsplads

Af
Mette Dolmer Thygesen

parkering Skal Hillerød Kommune bruge 200.000 kroner på at undersøge, om der kan etableres en parkeringsplads på det grønne område med fårefold ved Herredsvejen? Det er politikerne i Arkitektur, Byplan og Trafikudvalget ikke enige om.

På deres møde i onsdags stemte Venstres tre medlemmer i udvalget, Dan Riise, Lars Ole Skovgaard Larsen og Øzgen Yücel, for at bruge pengene på projektskitser, mens de to udvalgsmedlemmer Mie Lausten fra Socialdemokratiet og Peter Langer fra SF stemte imod.

Formand Dan Riise mener, det er rettidig omhu at handle på byens parkeringsudfordringer nu, siger han:

"Vi i Venstre synes, det er en god idé at undersøge muligheden for parkering der. Jeg synes, det er at stikke hovedet i busken eller lege struds, når man ikke vil vedkende sig de problemer, der er i forhold til parkering," siger han og peger på, at den gratis grusparkeringsplads bag biblioteket er udlagt til bebyggelse, og at der snart kan gå et byggeri i gang på Markedspladsen.

"Så lad os få undersøgt muligheden for at etablere en parkeringsplads ved Herredsvejen - hvordan vil det se ud, kan vi bevare træerne eller plante nye, så vi får en grøn p-plads? Jeg forestiller mig jo ikke, at hele området skal asfalteres, men lad os få det undersøgt. For vi har jo en by, som vi gerne vil have bliver ved med at eksistere, og de mennesker, der handler og arbejder i byen, vil jo gerne parkere et sted, hvor det ikke koster dem en formue. Så jeg synes, vi skylder hinanden at få det undersøgt, inden vi skyder ideen ned," siger han.

Ikke opbakning

Peter Langer stemte imod forslaget, da han ikke mener, den grønne kile skal ødelægges for at få plads til flere biler, skriver han i et læserbrev

"Det grønne område Munkeengen mellem Herredsvejen og Slotskroen har været et rekreativt og grønt område i årtier. (...) Men nu skal denne grønne kile åbenbart ødelægges for at få plads til flere biler. (...) Den udvikling kan vi ikke bakke op om i SF. For kun to år siden viste en analyse, at der altid var mindst 200 tomme P-pladser i Midtbyen. Og selv om nogle pladser er nedlagt siden, er der aldrig fyldt helt op i P-husene. Vi kan drøfte, om vi skal bruge et ukendt antal millioner kroner på blød bund og asfalt – eller om vi skal finde andre måder at få flere P-pladser på," skriver han.

Også Socialdemokratiet mener, at kommunen bør afklare alternative muligheder for parkering, inden man bruger penge på at undersøge, om de grønne arealer kan bruges:

"Vi vil gerne være med til at løse parkeringsproblemer, når vi er mere sikre på, hvor de største problemer er, og hvornår det er kommunen, og hvornår det er andre, der er bedst til at løse dem. Det vil være uheldigt at bruge 200.000 kroner et sted, hvis vi kort efter finder ud af, at behovet for eksempel kan løses ved bedre udnyttelse af eksisterende parkering, eller at det slet ikke er i det område af byen, det reelle behov er," siger Mie Lausten.

Vi skal samtidig passe på og bevare vores natur, mener hun:

"Når vi skal leve og bo i en by, der udvikler sig, er det vigtigt, at der er grønne friarealer. Derfor har vi en særlig forpligtelse til at overveje alle andre muligheder, inden vi overvejer at nedlægge grønne fællesarealer til f.eks. parkering".

Bruge virksomheders p-areal?

Den seneste analyse af parkeringsmuligheder i Hillerød stammer fra marts 2017. Analysen viste, at der var omkring 2.900 p-pladser i bymidten, hvoraf hovedparten var betalingsparkeringspladser. Forvaltningen var ude at tælle, hvor mange p-pladser, der var optaget, og det tidspunkt i december 2016, hvor der var allerflest bilister, som parkerede, var der stadig cirka 640 ledige pladser. I oktober var der, da allerflest p-plads var optaget,1250 ledige pladser, viste optællingen. Især i Galleriernes P-hus, ved Føtex, i p-huset ved politistationen og i p-huset under Dansk Bank og SOSU-uddannelsen på Munkeengen var der ledige pladser.

Men S og SF ønsker altså, at alternative muligheder for parkering bør afklares inden for en kort tidshorisont.

"Vi vil gerne vide, om det kunne være en mulighed, at eksisterende P-huse udvides eventuelt med en etage, hvis behovet for p-pladser til handlende er det største. Kan vi indgå et offentligt-privat samarbejde med virksomheder i Hillerød om adgang for andre til virksomhedens P-areal uden for arbejdstid? Det er ofte, når man har gæster, eller der er arrangementer i byen, at der er ekstra brug for parkering, og det er måske uden for virksomhedens arbejdstid," foreslår Mie Lausten, som også mener, det er vigtigt at få undersøgt, hvor det største parkeringsbehov er.

For gammel analyse

Dan Riise kalder også parkeringsanalysen for 'gammel', og mener derfor ikke, man kan henvise til, at der er masser af ledige pladser i bymidten:

"Analysens resultater hænger jo blandt andet meget sammen med, at vi har centret Gallerierne, som ikke kører og har meget tom parkering. Men vi risikerer jo, at nogen lige pludselig kommer med et forslag om, hvad det skal bruges til, og så kan det kræve p-pladser. Vi mister desuden Markedspladsen, hvor der skal bygges, og det tager jo ikke blot 10 minutter, og grusparkeringen har byrådet jo nedlagt. Så lad os lytte til forvaltningen og få undersøgt, hvad man kan på grunden ved herredsvejen, og hvad det vil koste".

Udvide ved Teglgårdssøen

Udvalget var derfor enige om at sætte arbejdet i gang med få lavet en parkeringsstrategi. Desuden vil de have undersøgt muligheden for at udvide parkeringspladsen ved Teglgårdssøen - en p-plads som er under stærkt pres, efter p-pladsen ved Hillerød Station på Carlsbergvej blev lukket.

"Det er et kæmpe problem, men forhåbentlig vil det løse sig, når byskolens p-plads er klar, og den skulle være klar inden skolestart midt i august. Og i 2022 står den nye station Favrholm til at åbne med 450 p-pladser. Så der er forhåbentlig mange, som vil køre udenom byen og parkere dernede, når de skal med toget," siger Dan Riise.

Sagen er nu sendt videre til økonomiudvalget og byrådet.

Publiceret 14 May 2019 06:00