Cyklister skal kunne færdes mere sikkert på Frejasvej og Selskovvej, hvor der skal anlægges en halvanden kilometer lang cykelsti, som haverne på 64 grunde må vige for. Foto: Mdt

Cyklister skal kunne færdes mere sikkert på Frejasvej og Selskovvej, hvor der skal anlægges en halvanden kilometer lang cykelsti, som haverne på 64 grunde må vige for. Foto: Mdt

64 grundejere skal afgive jord til ny cykelsti

Hele 64 boligejere bliver berørt, når den kommende cykelsti på Frejasvej og Selskovvej skal bygges

Af
Mette Dolmer Thygesen

Hele 64 grundejere skal afgive jord til den kommende cykelsti, som Hillerød Kommune anlægger på på Frejasvej og Selskovvej.

Byrådet godkendte onsdag projektet og satte det omfattende arbejde i gang med at opmåle de berørte ejendomme, erhverve arealerne og eventuelt ekspropriere fra grundejerne, hvis parterne ikke kan komme til enighed.

"Det er en stor, men god sag, det her. Vi har besluttet at lave en cykelsti, og det sætter vi i gang nu," sagde formanden for Arkitektur, Byplan og Trafikudvalget, Dan Riise fra Venstre.

Sikker skolesti

Cykelstien skal både give de nye skolebørn i Frederiksbro en mulighed for at cykle sikkert i skole til Hillerødsholmskolen, og M. Goldschmidt Holding, som bygger den nye bydel, betaler da også en del af den halvanden kilometer lange cykelsti. Cykelstien bygges så smal, som det er muligt, for at ekspropriere mindst muligt at borgernes grund, sagde Dan Riise:

"Stien kan ikke laves mindre end det. Af respekt for de husejere, som skal have eksprioriteret deres have, så tager vi mindst muligt. Men vi skal have en lovlig sti på strækningen".

Thiesen: "Det er for voldsomt"

Byrådsmedlem Mette Thiesen fra Nye Borgerlige stemte som den eneste imod beslutningen.

"Det er for voldsomt, og vi er generelt ikke begejstrede for ekspropriationer," sagde hun, og flere af de andre byrådsmedlemmer bad hende uddybe, blandt andre Mie Lausten (S):

"Jeg er nysgerrig på baggrunden for, hvorfor du er imod ekspropriation. Det her er en rigtig god sag, og Frejasvej er en meget trafikeret vej, hvor der kører rigtig mange. Forhåbentlig kan vi lige om lidt få en sikker skolesti til børnene. Cykelstien er til fordel for alle, og den udvikler vores by og skaber sikre skoleveje," sagde hun.

Men Mette Thiesen holdt fast:

"Ekspropriation er kun til alleryderste nødstilfælde," svarede hun og fortsatte:

"Vi havde for eksempel en sag på Milnersvej, hvor vi drøftede ekspropriationer, og der fandt vi en anden løsning. Cykelstien er et fint formål, men på nuværende tidspunkt er forholdene ikke til at bygge den, medmindre vi krænker borgernes ejendomsret. Vi må tænke anderledes. For mange bliver berørt, så jeg kan ikke tilslutte mig det".

Flest trygge cyklister

Borgmester Kirsten Jensen (S) understregede også, at cykelstien skal etableres, både til gavn for skolebørns sikkerhed og for alle andre, der cykler på vejen:

"Det er en stærkt befærdet vej i et stærkt befærdet kryds. Hensynet til borgernes sikkerhed vinder her, for vi vil gerne have, at flest mulig er trygge ved at bevæge sig på cykel, og det er også med til at mindske trængslen. Derfor er det legalt at vælge at tage det skridt (ekspriopriation, red.)," sagde hun.

Alle berørte grundejere har i forvejen modtaget orienteringsbreve om byggeriet af cykelstien, og projektet har været offentliggjort på kommunens hjemme- og Facebookside. Frem til 26. marts har borgerne kunnet komme med kommentarer til projektet. De kommentarer, der er kommet, har generelt været positive, oplyser forvaltningen til byrådet, og flere har tilkendegivet, at der er behov for stierne.

Forvaltningen forventer, at de mange møder og aftaler med grundejerne kan finde sted hen over tre uger i juni. Selve byggeriet af cykelstien kommer sandsynligvis til at finde sted i begyndelsen af 2020, oplyser forvaltningen.

Publiceret 30 April 2019 06:00