Sneen lå højt på de franske bjergveje, og det var noget, der passede Per Vilslev og Erik Andersen, der kørte bredt med deres Opel Kadett. Pressefoto: Viggo Johansen

Sneen lå højt på de franske bjergveje, og det var noget, der passede Per Vilslev og Erik Andersen, der kørte bredt med deres Opel Kadett. Pressefoto: Viggo Johansen

Rallykører endte som nummer 148: "Det var vildt i sneen"

Per Vilslev fra Hillerød sad fast i sneen på bjergvej i sin Opel Kadett og mistede chancen for en topplacering

motor "Der var vildt meget sne, og fire specialetaper måtte slettes, fordi end ikke sneplovene kunne komme frem".

Sådan beskriver rallykøreren Per Vilslev fra Hillerød årets udgave af Rallye Monte-Carlo Historique, verdens hårdeste rally for historiske biler. Her blev han sammen med co-driver Erik Andersen fra Virum nr. 148 ud af 315 startende i parrets Opel Kadett GT/E fra 1979.

Nr. 148 var ikke, hvad Per Vilslev havde drømt om:

"På første specialetape skulle vi overhale en langsomme konkurrent på en bjergvej, men der var så lidt plads, at vi kørte fast i sneen og mistede enhver chance for en topplacering," fortæller Per Vilslev i en pressemeddelelse.

Med i skrappe del

Løbet bød dog på mange gode oplevelser:

"På specialetape 12 blev vi nr. 2 af alle, så vi fik bevist, at hvis vi kan undgå uheld, kan vi være med i den skrappe del af feltet," vurderer Per Vilslev.

Per Vilslev og Erik Andersen kørte en perfekt etape på dag 5, hvor de sluttede med at avancere 30-40 pladser. Pressefoto

Per Vilslev og Erik Andersen kørte en perfekt etape på dag 5, hvor de sluttede med at avancere 30-40 pladser. Pressefoto

Rallye Monte-Carlo Historique blev det mest sneplagede løb i mange år, og omkring 75 mandskaber måtte udgå under de barske betingelser.

Per Vilslev og Erik Andersen regner dog med at være med igen i 2020. Her håber de på at få et topresultat.

Rallye Monte-Carlo Historique betegnes som verdens største, længste og hårdeste rally for historiske biler. Afhængig af, hvilken startby man vælger, er løbet mellem 2000-2500 km langt, varer knapt seks døgn og fører over henved 50 bjergpas i det centrale og sydlige Frankrig, de fleste af dem snedækkede.

Per Vilslev. Arkivfoto: Presse

Per Vilslev. Arkivfoto: Presse

Publiceret 10 February 2019 10:00