1. januar 2019 tiltræder 42-årige Anders Krogsøe jobbet som rektor for Frederiksborg Gymnasium og HF. Foto: Anne Lønstrup

1. januar 2019 tiltræder 42-årige Anders Krogsøe jobbet som rektor for Frederiksborg Gymnasium og HF. Foto: Anne Lønstrup

Anders Krogsøe sætter sig i rektorstolen på Frederiksborg Gymnasium

Efter to år som rektor på Aurehøj Gymnasium vender Anders Krogsøe retur til Frederiksborg Gymnasium og HF, hvor han overtager rorpinden efter Peter Kuhlman

Af
Anne Lønstrup

ny rektor Med ansættelsen af 42-årige Anders Krogsøe som ny rektor får Frederiksborg Gymnasium og HF en erfaren mand i spidsen. Dels har han siddet i ledelsen af gymnasiet i syv år, heraf en periode som vicerektor, dels har han i de sidste to år været rektor på Gentofte-gymnasiet Aurehøj.

Fra 1. januar er han så tilbage i Hillerød, som han første gang kom til i 2004, og det er han overmåde glad over, men Anders Krogsøe er samtidig typen, der vil begynde rektorgerningen med at stikke en finger i jorden.

”Nu skal jeg passe lidt på, for mit billede af Frederiksborg Gymnasium er jo to år gammelt. Jeg gætter på, at gymnasiet har udviklet sig i de to år. Jeg tror, jeg gør mig bedst ved at se tingene lidt an,” siger Anders Krogsøe.

Trekvart op i størrelse

Anders Krogsøe kalder det ”at genmøde stedet”, når han skal beskrive, hvordan det bliver at vende tilbage til Frederiksborg Gymnasium. I den første tid som rektor vil han koncentrere sig om at finde ud af, hvor elever og ansatte har bevæget sig hen i den mellemliggende periode.

”Jeg kender selvfølgelig mange af de mennesker, som er på gymnasiet. Den 3. g. årgang, der går der nu, var lige startet, da jeg blev rektor for Aurehøj Gymnasium. Men der vil også være nye ansigter både blandt elever og lærere,” siger han.

Der bliver dog også en høj grad af genkendelse i jobbet. Og så skal Anders Krogsøe lige vænne sig til at være ansvarlig på en skole med næsten dobbelt så mange elever, for der er 1360 elever på Frederiksborg Gymnasium og HF, mens elevtallet lyder på 750 på gymnasiet, han kommer fra.

”Man kan sige, at jeg går trekvart op i størrelse, men ellers er det den samme opgave. Vi er underlagt den samme bekendtgørelse og den samme reform, som vi skal implementere, og de samme eksaminer. Men energien er selvfølgelig en anden, og kravene til at skabe sammenhæng er større, når der er flere mennesker,” siger Anders Krogsøe.

Demokratiske samfundsborgere

At arbejde med unge menneskers uddannelse kalder han ”en gave”.

”Jeg elsker at være rektor, for man arbejder med noget så værdifuldt som at hjælpe unge til at udfolde deres potentiale. Der sker rigtig meget i gymnasieårene, som er udviklende på alle måder, fra de unge træder ind på gymnasiet som 15-16-årige, til de går ud ad døren tre år senere.”

For ham er det essentielt at møde de unge, hvor de er. Hvis man vil give dem den bedste læring, må den tage udgangspunkt i den enkelte elev.

”Vi skal så at sige invitere de unge til at genfinde dem, de er. Undervisningen i gymnasiet har et todelt sigte og skal være studieforberedende og almentdannende. Jeg ser det som en vigtig ting, at uddanne unge til at være kritiske, demokratiske samfundsborgere. Unge kommer til gymnasiet med en ballast, der afspejler deres opvækst. Vi skal hjælpe dem med at reflektere over den ballast og tage stilling til den,” siger han.

Fællesskab og tradition

Anders Krogsøe er fuld af lovord om Frederiksborg Gymnasium, der med hans ord har en ”stærk skolekultur”.

”Det er en veldrevet skole, som det forpligter at overtage. Det er en skole, som folk gerne vil gå på, og den har et rigtig dygtigt lærerkollegium med mange ildsjæle, så det er på alle parametre et godt gymnasium. For tiden skal vi forholde os til et omprioriteringsbidrag, som nødvendiggør trælse beslutninger. Men det er sådan det er, når den offentlige sektor bliver pålagt hvert år at skære to pct. i budgettet.”

Selv vil han gøre sit for at være en tilstedeværende rektor ved at snakke med eleverne og inddrage dem i beslutninger, så ofte det lader sig gøre. Han husker gymnasiet for et stærkt fællesskab, som bl.a. kom til udtryk i de mange elevudvalg.

”Der var så mange elevudvalg på Frederiksborg Gymnasium, at de opfangede enhver elevs interesse. Og holdningen var, at hvis ikke der var det, så kunne man altid starte et nyt! Den elevkultur er vigtig på en skole, der er har vokset sig så stor. Når traditioner er bedst, er de med til at skabe fællesskab.”

Hygger sig med familien

Selv har Anders Krogsøe, der er opvokset i Aalborg og uddannet på Aarhus Universitet, religion som hovedfag og musik og historie som sidefag. Som rektor underviser han ikke, men han holder fingeren på pulsen i et fagligt forum for religion.

Hjemmet med hustru og to små døtre ligger i Holte, og det skal der på grund af hans kones job ikke laves om på i forbindelse med hans jobskifte. Dog har han tidligere boet i Hillerød. Det samme gør hans svigerforældre, og hans kone er student fra Frederiksborg Gymnasium.

”Og her er det vigtigt at sige, at det var før, jeg kom dertil,” tilføjer Anders Krogsøe med et grin.

I sin fritid nyder han at hygge sig med sine døtre på seks og tre år.

”Jeg bruger meget tid sammen med mine piger. F.eks. forsøger jeg at videregive min store interesse for musik,” siger rektoren, der tidligere har spillet klaver og trompet og sunget.

Publiceret 27 December 2018 10:00