Nu kan der bygges på den gratis grusparkeringsplads bag Hillerød Bibliotek. Arkivfoto: Mette Dolmer Thygesen

Nu kan der bygges på den gratis grusparkeringsplads bag Hillerød Bibliotek. Arkivfoto: Mette Dolmer Thygesen

Nu kan byggeriet på den gratis grusparkeringsplads gå i gang

Politisk flertal i byrådet vedtog onsdag aften den lokalplan, som muliggør byggeriet af cirka 74 almennyttige boliger på den gratis grusparkeringsplads på Åmosevej i Hillerøds centrum

Af
Mette Dolmer Thygesen

Et politisk flertal vedtog onsdag aften den lokalplan, som gør det muligt at bygge omkring 74 almene boliger i op mod fire etager på Åmosevej, lige bag Hillerød Bibliotek.

Lokalplanen har været igennem to gange høringer hos borgerne og fik onsdag stor opbakning fra samtlige partier i byrådet, bortset fra Nye Borgerlige. Mette Thiesen stemte imod, da hun ikke ønsker flere boliger opført i Hillerød bymidte, sagde hun:

"Jeg har en stor bekymring omkring boligblokke, der opføres i bymidten, og for de trafikale forhold. Vi har dårlige erfaringer med boligblokke, som er skudt op uden at hænge sammen med det historiske Hillerød," sagde hun og understregede, at hun ikke stemte imod, fordi de kommende boliger bliver almene.

"Rigtig god sag"

De øvrige partier bakkede til gengæld op om lokalplanen, blandt andre SF's Peter Langer:

"Det er rigtig god sag, fordi der er tale om almene boliger, og dem har vi for få af i Hillerød. Det er boliger til almindelige mennesker".

Også Socialdemokratiet udtrykte glæde for lokalplanen:

"Det er godt projekt, når man ser på de tegninger, der er blevet lagt frem. Projektet har en god arkitektur, som er i fin sammenhæng med området. Du (Mette Thiesen, red.) har ret i forhold til de trafikale problemer, og dem arbejder vi i udvalget (Arkitektur, Byplan og Trafikudvalget, red.) på at finde nogle gode løsninger på," sagde Mie Lausten, som er næstformand i udvalget.

Tæt på kollektiv transport

Tue Tortzen fra Enhedslisten var også glad for, at lokalplanen endelig er vedtaget:

"Hvis vi skal løse trafikproblemerne i centrum, skal vi bygge boliger, så folk har en reel mulighed for at gå til stationen og tage toget. Så skal vi ikke bygge i for eksempel Ullerød nord, men bygge i nærheden af stationen, så vi bygger økologisk rigtigt, og så det er nemt at bruge kollektiv trafik," sagde han og mente også, at der giver liv på Torvet og i bymidten, når der bor mange mennesker i byen.

Bygherren har bedt om lov til at undvige fra reglen om, at nyt byggeri skal indsamle regnvand fra taget til toiletskyl og tøjvask, men det ønske afviste politikerne.

Gratis p-pladser forsvinder

Når bygherren beslutter sig for at gå i gang med at bygge, forsvinder de omkring 200 gratis grusparkeringspladser bag biblioteket altså.

"P-pladsen ryger, men der er stadig ledige parkeringspladser rundt omkring i Hillerød, og på de kommunale pladser er den første time gratis. Man skal så måske gå lidt længere til en p-plads, der er gratis hele dagen, men det er der ved for eksempel Teglgårdssøen og Frederiksborgcentret," siger Dan Riise (Venstre), som er formand for Arkitektur, Byplan og Trafikudvalget til Hillerød Posten.

Især i Galleriernes parkeringshus og i p-huset på Munkeengen er der stadig mange ledige parkeringspladser i Hillerød, viste en analyse, forvaltningen fremlagde i marts 2017. Der er samtidig et politisk ønske om at finde et nyt sted i den vestlige del af Hillerøds bymidte til flere, gerne gratis, parkeringspladser, men der er hidtil ikke lykkedes med at finde en egnet placering.

Publiceret 29 November 2018 10:50

SENESTE TV