Der var teatersport i 0. B. Børnene legede med forskellige af kroppens udtryk. Privatfoto

Der var teatersport i 0. B. Børnene legede med forskellige af kroppens udtryk. Privatfoto

Forældre overtog skole-undervisningen for en dag

Flere end 100 forældre var involveret i 'lærerfri' dag på Hillerødsholmskolen

Hillerødsholmskolen var forleden støvsuget for både lærere, pædagoger og ledelse - til gengæld rykkede elevernes forældre ind for at varetage undervisningen.

Det skete som led i en beslutning, som skolebestyrelsen traf for tre år siden, om at forældre skal overtage undervisningen af eleverne én dag hvert andet år. Flere end 100 forældre var involveret i at planlægge og afvikle den lærerfrie dag, som i år faldt 1. oktober.

"Intentionen bag dagen er, at forældrene skal bringe deres kompetencer i spil og arrangere en anderledes undervisningsdag, der viser eleverne, at læring er mange ting, og at det kan foregå på mange forskellige måder. Skolebestyrelsen vil gerne knytte forældrene tættere til skolen, for det gavner trivslen," fortæller skolebestyrelsesformand Kim Sørensen.

Klasser fra mellemtrinet og de tre udskolingsklasser fra skolens naturfaglige linje var samlet i skolens hal, hvor de overværede et science show fra DTU. Her demonstrerede kemiingeniørstuderende Emil, hvordan kaliumpermanganat, opløst i vand og sulfo – og endnu et magisk stof - danner en høj, lilla søjle med samme konsistens som Maoam. Søjlen er meget højere, end fotografen forventede. Privatfoto

Klasser fra mellemtrinet og de tre udskolingsklasser fra skolens naturfaglige linje var samlet i skolens hal, hvor de overværede et science show fra DTU. Her demonstrerede kemiingeniørstuderende Emil, hvordan kaliumpermanganat, opløst i vand og sulfo – og endnu et magisk stof - danner en høj, lilla søjle med samme konsistens som Maoam. Søjlen er meget højere, end fotografen forventede. Privatfoto

Samtidig var der tid til - mens forældrene underviste-, at alle skolens lærere, pædagoger og ledere kunne arbejde med forskellige temaer om, hvordan man taler til og om børn, når man gerne vil fremme deres trivsel og læring.

Blandt forældrene har der været stor opbakning til dagen:

"Forældrene i skolens klasseråd har taget opgaven med at arrangere en skoledag til sig i endnu højere grad end sidste gang, skolebestyrelsen afviklede arrangementet," siger skoleleder Søren Skals.

Ud til virksomheder

Lidt over halvdelen af skolens klasser tog ud af skolen. Nogle blev i hillerødområdet, mens andre tog til København. Flere klasser var på virksomhedsbesøg på nogle af Hillerøds mest spændende virksomheder, for eksempel Chokolademageriet, Nordisk Film, Solrødgård, gårdbesøg på Kotellet ved Freerslev og Novo Nordisk.

6. C cyklede til Freerslev Hegn, hvor de tilbragte hele dagen med forskellige samarbejdsøvelser i naturen. Det var en flok glade og meget trætte børn, der sammen med et par forældrene cyklede tilbage til skolen om eftermiddagen, fortæller skolebestyrelsesformanden. Privatfoto

6. C cyklede til Freerslev Hegn, hvor de tilbragte hele dagen med forskellige samarbejdsøvelser i naturen. Det var en flok glade og meget trætte børn, der sammen med et par forældrene cyklede tilbage til skolen om eftermiddagen, fortæller skolebestyrelsesformanden. Privatfoto

Næsten halvdelen af skolens klasser blev på skolen, og flere af dem oplevede et science-show, hvor to studerende fra DTU’s kemiretning både underholdende og oplysende illustrerede forskellige naturvidenskabelige fænomener. Derudover underviste forældre i teatersport, tegneteknikker og anatomi, mens andre børn lavede tegneserier eller kodede robotter. Nogle tog ud på 'fotomarathon' i Hillerød, mens andre besøgte DSB's trafiktrån, der styrer s-togene. Nogle var til Buster Filmfestival, hvor de lavede dokumentarfilm, og andre fik en tur på en behandlerbriks og hørte om 'hudens anatomi'.

Kræver ressourcer

Skolebestyrelsen har nu evalueret dagen:

"Både vi forældre, skolens ledelse og lærere har fået mange positive tilkendegivelser fra eleverne. De synes, det var en spændende og afvekslende dag. Reaktionen fra elevernes side var så positiv, at vi i skolebestyrelsen overvejede at gennemføre "forældrene overtager skolen" én gang hvert år. Vi blev dog enige om at fortsætte med at holde arrangementet hvert andet år. Det kræver nemlig mange ressourcer fra forældrenes side at planlægge og gennemføre dagen," siger formand Kim Sørensen.

I 7. N troede Benjamin, Malte og Stine, at de sammen med Leander og Eline - der begge er trådt ud af billedet - havde bygget klassens højeste tårn. Det havde de også, men tårnet væltede, inden højden blev målt. De endte dermed på en flot femteplads – ud af i alt fem hold. Privatfoto

I 7. N troede Benjamin, Malte og Stine, at de sammen med Leander og Eline - der begge er trådt ud af billedet - havde bygget klassens højeste tårn. Det havde de også, men tårnet væltede, inden højden blev målt. De endte dermed på en flot femteplads – ud af i alt fem hold. Privatfoto

Senest overtog forældrene undervisningen en dag i februar 2017. På dagen arbejdede lærere, pædagoger og ledelse med at opnå en fælles forståelse af skolens dengang nye antimobbestrategi.

Mdt

Før undervisningsdagen gik i gang, mødtes skolens pensionerede viceskoleleder Merete Elleboe og skolebestyrelsesformand Kim Sørensen. De var enige om, at der var styr på alt det praktiske. Merete Elleboe var i dagens anledning tilbage på sin gamle skole for sammen med en enkelt sekretær at klare eventuelle problemer. De havde en stille og rolig dag, fortæller Kim Sørensen. Privatfoto

Før undervisningsdagen gik i gang, mødtes skolens pensionerede viceskoleleder Merete Elleboe og skolebestyrelsesformand Kim Sørensen. De var enige om, at der var styr på alt det praktiske. Merete Elleboe var i dagens anledning tilbage på sin gamle skole for sammen med en enkelt sekretær at klare eventuelle problemer. De havde en stille og rolig dag, fortæller Kim Sørensen. Privatfoto

Publiceret 30 October 2018 08:00