Helena Lihn, der er butikschef i BIANCO i SlotsArkaderne, skal altid selv mærke, se og røre en vare, inden hun køber den, fortæller hun. Foto: Martin Warming

Helena Lihn, der er butikschef i BIANCO i SlotsArkaderne, skal altid selv mærke, se og røre en vare, inden hun køber den, fortæller hun. Foto: Martin Warming

Køb lokalt-dagen: "Man får ikke oplevelsen og den personlige dialog med, hvis man bare trykker på en knap"

Danskerne bruger flere og flere penge på at shoppe online - men hvordan skal de 'fysiske' butikker tage kampen op?

Af
Martin Warming

Danskerne bruger i disse år historisk mange penge på at handle på internettet. Alene i 2017 brugte danskerne 114,6 milliarder i netbutikkerne, og især udenlandske virksomheder nyder godt af de mange penge, som danskerne bruger på nettet.

Boghandlen, tøjbutikken og fotoforretningen nede i gågaden bliver presset på økonomien, når flere og flere danskerne vælger at købe deres produkter på nettet hos udenlandske virksomheder, og man taler i disse år meget om, hvordan de traditionelle butikker kan overleve den stigende internethandel, så vi undgår butiksdød og mere eller mindre 'døde' byer uden butikker.

Men hvad mener butikkerne selv, de kan gøre for at tage kampen op med internethandlen.

"Hos os går vi meget op i oplevelsen. Det er vigtigt, at du også får en oplevelse med, når du kommer ind i vores butik, og den får du jo ikke, når du handler internettet. Den får man kun, når kan kommer ud i 'rigtige' butikker, og så får man jo også en dialog med andre mennesker, som man ellers ikke ville få," lyder det fra Helena Lihn, der er butikschef i skobutikken BIANCO i SlotsArkaderne.

Og selvom BIANCO også har en hjemmeside, hvor man kan købe sko, er der ikke nødvendigvis nogle penge at spare.

"Vi har også internethandel, men det er som udgangspunkt ikke billigere. Vi matcher altid vores priser i butikkerne med priserne på vores hjemmeside," fortæller Helena Lihn, der selv foretrækker at handle i en rigtig butik.

"Jeg skal altid mærke, se og røre. Man får ikke oplevelsen og den personlige dialog med, hvis man bare trykker på en knap og bestiller en vare. Man mister rigtig meget af den oplevelse, jeg taler om, når man bare trykker på en knap og bestiller en vare. Jeg bliver bare glad, når jeg køber noget i en butik og samtidig får god service og vejledning med i købet," siger Helena Lihn.

"Der er da nogen, der godt kan stramme lidt op på deres service. Det kan vi vel alle sammen et eller andet sted," mener Dorthe Tulloch, der har butikken By Dorthe på Slotsgade. Foto: Martin Warming

God service og nærvær

Ude på Slotsgade mener Dorthe Tulloch, der har butikken By Dorthe, der blandt andet sælger vin, chokolade og te, også, at det i høj grad handler om at give kunderne en oplevelse.

"Jeg tror, det handler om én ting; Og det er god service. Og så handler det også om den der nærhed og nærvær, du har til dine kunder. Det er vigtigt, at vi taler med kunderne og ikke til dem," siger Dorthe Tulloch, der dog godt kunne tænke sig lidt mere service i nogle danske butikker.

"Der er da nogen, der godt kan stramme lidt op på deres service. Det kan vi vel alle sammen et eller andet sted. Jeg syntes jo, at det er fantastisk at komme hen til kassen i et supermarked i Frankrig, og det første, kassedamen eller manden siger, er 'bonjour' og smiler over hele hovedet. Jeg bliver så glad af det. Det er ikke alle steder, man oplever det her i Danmark. Jeg synes faktisk tit, at der sidder en pivsur ekspedient bag kassen, som man knap nok tør hilse på, og det går altså ikke," mener Dorthe Gulloch.

"Jeg synes, at der er mega vigtigt, at vi gør det lidt hyggeligt. Jeg synes for eksempel, at det er sørgeligt, at vi ikke har nogle flotte blomsterkasser ude på gaden. I Hørsholm har de fået et flot springvand, som man får lyst til at slå sig ned ved. Det kan jeg godt savne lidt af her i Hillerød. Der er ikke en eneste blomst ude i gaden. Der er mange gode, lokale tiltag i gang, men vi må også komme videre. Der skal lidt mere til, og jeg synes, det er vigtigt, at vi skaber nogle rum, hvor folk har lyst til at være," siger Dorthe Tulloch.

Danskerne brugte knap 115 milliarder på at shoppe på internettet sidste år. Foto: Martin Warming

Danskerne brugte knap 115 milliarder på at shoppe på internettet sidste år. Foto: Martin Warming

Sæt pris på din by – Køb lokalt

Lørdag 27. oktober 2018 holdes ’Køb lokalt’-dagen i Hillerød, Holstebro, Assens og Hærvejsklyngen, og næste år er det ambitionen, at hele Danmark skal holde ’Køb lokalt’-dag. Bag kampagnen står blandt andre De Lokale Ugeaviser, De Samvirkende Købmænd og Landdistrikternes Fællesråd. Formålet med kampagnen er at styrke bevidstheden om, at et mangfoldigt og bæredygtigt Danmark forudsætter lokale fysiske butikker og lokalt betalende kunder. Hillerød Posten bakker aktivt op om kampagnen og bringer i disse uger en lang række artikler om det lokale handelsliv. Derudover deltager Hillerød Posten i distributionen af materiale til butikkerne som bannere, klistermærker, plakater med mere.

Publiceret 23 October 2018 11:00