"Jeg lever af at yde en god service, og det kan jeg ikke på nettet. Her handler det primært om at være billig og hurtig," lyder det fra Nael Cheheibar, der ejer FixPhone. Foto: Martin Warming

Butiksejer: "Jeg kan godt lide at komme ind i en rigtig butik og tale med en levende person"

Nael Cheheibar, der ejer FixPhone, handler aldrig på nettet

Af
Martin Warming

Det hele begyndte som en uopnåelig drøm for cirka fire år siden. Men med lidt held, mange timers hårdt arbejde og masser af gå-på-mod er det lykkedes Nael Cheheibar fra Hillerød at bygge en succesfuld virksomhed op fra bunden.

Nael Cheheibar er manden bag FixPhone, der blandt andet reparerer mobiltelefoner.

Den første FixPhone-butik åbnede Nael på Slotsgade i 2014, i 2016 slog han dørene op til en butik i Helsingør, og sidste år åbnede han sin tredje butik i Roskilde.

"Det kræver rigtig meget gå-på-mod, og man skal være villig til at arbejde mere, end hvad sundt er, men det er min lyst til at skabe noget helt ekstraordinært, der driver mig. Jeg vil give kunderne topklasse-service, så de kommer tilbage igen og igen," fortæller Nael Cheheibar.

Og lige netop det der med service betyder rigtig meget for Nael. Ikke kun som butiks-ejer men også som kunde i andre butikker - og det er en af årsagerne til, at han ikke selv handler på nettet.

"Jeg bryder mig simpelthen ikke om det. Jeg kan godt lide at komme ind i en rigtig butik og tale med en levende person og købe en service sammen med varen og være sikker på, at hvis der er noget galt, så kan jeg komme tilbage og tale med en levende person - i stedet for at skulle skrive sammen med en internetsupport. Shopping er noget, vi gør, fordi vi har brug for noget, men i bund og grund har vi jo ikke brug for særlig meget, og når vi så endelig går ud og forkæler os selv, så synes jeg også, at der skal være en form for oplevelse forbundet med det. Og det er der ikke ved at gå ind på en internetside og købe fem stykker tøj," lyder det fra Nael Cheheibar.

Serviceniveauet falder

Danskerne køber mere og mere ind via internettet, og det presser mange butikker, der oplever et fald i omsætningen - og det går ud over servicen mange steder, mener Nael Cheheibar.

"Serviceniveauet falder desværre mange steder. Der er mange butikker, der er presset af internethandlen. Det er lidt skruen uden ende, og hvis det skal vende, så kræver det, at folks bevidsthed ændrer sig, så man ikke bare jager de varer, hvor man kan spare fem eller ti procent. Mange går desværre ikke efter hverken service, personlig kontakt og oplevelser, men jeg er personligt villig til at betale lidt mere for en vare for at få det med," siger Nael Cheheibar, der aldrig kunne finde på at lave sin egen butik om til en internetbutik.

"Det har jeg overhovedet ikke lyst til. Så får jeg meget svært ved at yde den service, som jeg gerne vil. Jeg lever af at yde en god service, og det kan jeg ikke på nettet. Her handler det primært om at være billig og hurtig, men jeg har ikke lyst til at drive en discountforretning," siger han.

Institut for Centerplanlægning forudser, at mindst 30 procent af handlen vil være flyttet over på internettet i 2030. I værste tilfælde vil 50 procent af handlen foregå på nettet. Det vil ifølge instituttet gå ud over en række byer i Danmark, som så ikke længere kan kalde sig handelsbyer. Hillerød er dog en af de byer, der spås at overleve som handelsby, men det kræver hårdt arbejde og ikke mindst samarbejde, mener Nael Cheheibar.

"Man kan jo altid gøre tingene bedre, men jeg synes, at der er rigtig mange positive ting i gang i Hillerød Kommune, hvor vi har et godt samarbejde i modsætning til mange andre byer. Her i Hillerød bliver der lagt et kæmpe stykke arbejde i at lave nogle gode events og trække folk til byen, og det betyder rigtig meget for handelslivet," slutter Nael Cheheibar.

Sæt pris på din by – Køb lokalt

Lørdag 27. oktober 2018 holdes ’Køb lokalt’-dagen i Hillerød, Holstebro, Assens og Hærvejsklyngen, og næste år er det ambitionen, at hele Danmark skal holde ’Køb lokalt’-dag. Bag kampagnen står blandt andre De Lokale Ugeaviser, De Samvirkende Købmænd og Landdistrikternes Fællesråd. Formålet med kampagnen er at styrke bevidstheden om, at et mangfoldigt og bæredygtigt Danmark forudsætter lokale fysiske butikker og lokalt betalende kunder. Hillerød Posten bakker op om kampagnen og bringer i disse uger en lang række artikler om det lokale handelsliv.

Publiceret 17 October 2018 05:00

SENESTE TV