Benjamin Goings (til højre) og Søren Blaabjerg er ikke ikke ligefrem begejstret for, at der kommer endnu mere trafikstøj, hvis motortrafikvejen bygges om til en motorvej. Foto: Martin Warming

Benjamin Goings (til højre) og Søren Blaabjerg er ikke ikke ligefrem begejstret for, at der kommer endnu mere trafikstøj, hvis motortrafikvejen bygges om til en motorvej. Foto: Martin Warming

Motorvej kan fordoble trafikstøjen: "Det er os, der kommer til at betale prisen"

En motorvej larmer meget mere end en motortrafikvej, og beboerne på Ved Freerslev Hegn undrer sig over, at der ikke er planer om at bygge en støjvold- eller væg ved deres boliger

Af
Martin Warming

Meget tyder på, at Hillerødmotorvejens forlængelse, der i dag er motortrafikvej, bliver udvidet til en 4-sporet motorvej.

Vejdirektoratet har gennemført en såkaldt VVM-undersøgelse, hvor de trafikale, miljømæssige og økonomiske konsekvenser af en udvidelse til motorvej er blevet vurderet, og der er ingen tvivl om, at der er rigtig mange fordele ved en 4-sporet motorvej fremfor en 2-sporet motortrafikvej.

Fortalerne for en motorvejsudvidelse peger blandt andet på, at projektet ikke kun vil være godt for de mange bilister, der i dag holder i kø på motortrafikvejen, men også for væksten i hele regionen, da det eksempelvis vil blive nemmere at tiltrække kvalificeret arbejdskraft og transportere varer frem og tilbage.

Men beboerne på Ved Freerslev Hegn i Hillerød er bekymret over udsigten til mere trafikstøj.

For en motorvej larmer nemlig meget mere end en motortrafikvej. I undersøgelsen fra Vejdirektoratet kan man læse, at støjen i området omkring Ved Freerslev Hegn, der ligger på den vestlige side af strækningen mellem Peder Oxes Alle og broen over motortrafikvejen ved Harløsevej, vil stige med op til tre decibel.

Det lyder måske ikke af så meget, men det svarer faktisk til en fordobling af lyden - og i det her tilfælde altså en fordobling af støjen.

Ikke dyrt

Vejdirektoratet kalkulerer ikke med en støjvold langs motorvejsstrækningen ved Ved Freerslev Hegn, og det undrer Benjamin Goings, der har boet på vejen i 15 år.

"Der skal laves et regnvandsbassin i forbindelse med en eventuel motorvejsudvidelse, så hvorfor bruger man så ikke bare noget af jorden derfra til at etablere en støjvold. Det er ikke sådan, at vi er imod en motorvej, men vi er helt overbeviste om, at man sagtens kan lave sådan et projekt, så man tager hensyn til både natur, dyr og mennesker. Det er kun et spørgsmål om planlægning, og det er ikke særlig dyrt," lyder det fra Benjamin Goings.

Benjamin Goings og hans kone, Kamilla, fik i 2005 bygget en seks meter høj støjvold ud mod motortrafikvejen, der ligger cirka 200 meter fra deres hus, men der er ingen støjvolde hverken syd eller nord for deres grund, og derfor slipper trafikstøjen igennem alligevel.

"Det behøver ikke at være en støjvold. Man kan også få autoværn, der absorberer lyden, og det kan også være en støjvæg eller støjdæmpende asfalt. Der er mange forskellige tekniske løsninger, man kan bruge. Vi ved godt, at støjen ikke forsvinder helt, men vi siger bare, at en fordobling af støjen vil have kæmpe konsekvenser for os sundhedsmæssigt. Jeg har fuld respekt for, at der er nogle frøer, der skal flyttes og den slags, men jeg synes også, at man skal vise lidt hensyn til os, der vil blive endnu mere plaget af trafikstøj, end vi er i forvejen," siger Benjamin Goings.

"Vi har i forvejen store problemer med trafikstøj. Der findes gode og dårlige dage. Når det er vådt og fugtigt er det helt sindssygt. Hvis vi er ude i haven, skal vi prikke hinanden på ryggen, hvis vi skal tale sammen. Vi kan simpelthen ikke råbe hinanden op," fortæller han.

I værste fald vil støjen fra vejen fordobles, hvis den bygges om til en motorvej. Foto: Martin Warming

I værste fald vil støjen fra vejen fordobles, hvis den bygges om til en motorvej. Foto: Martin Warming

Brug for hjælp

Benjamin og Kamilla Goings genbo Søren Blaabjerg er heller ikke begejstret for, at der kommer endnu mere trafikstøj i fremtiden.

"Vi må selvfølgelig leve med, at der er noget støj fra vejen, men jeg undrer mig meget over, at det ikke er et lovkrav, at der skal laves nogle støjdæmpende foranstaltninger, når man bygger en ny motorvej. Vi har kigget i rapporten (VVM-undersøgelsen fra Vejdirektoratet, red.), og alt tyder på, at vi skal leve med en fordobling af støjen. Vi har brug for lidt hjælp til at få etableret støjvolde på de områder, hvor der ikke allerede er afskærmning. Det er vejdirektoratet, der har opgaven, så vores håb er, at vi kan få nogen til at trænge igennem til Vejdirektoratet," siger Søren Blaabjerg.

"Vi er ikke vejingeniører, men løsningerne er lige for, og de er billige. Det handler bare om at tænke det ind i projektet fra start. Det virker næsten som om, der er nogen, der har glemt det," tilføjer Benjamin Goings, der understreger, at det ikke kun er for beboernes skyld, at det er en god ide med støjdæmpende foranstaltninger.

"Der er mange, der bruger skoven (Freerslev Hegn, red.) som rekreativt område, og de vil også opleve, at støjen bliver endnu værre. Jeg er uforstående over for, at man ikke har indtænkt en støjvold eller lignende i projektet. Det undrer mig virkelig meget. Det er os, der kommer til at betale prisen, og vi ved, hvor store konsekvenser det kan have for mennesker, hvis de lever med generende støj. Det betyder noget for ens helbred, livskvalitet og nattesøvn," siger han.

Borgermøde

Hillerøds borgmester Kirsten Jensen (S) opfordrer beboerne på Ved Freerslev Hegn til at tage med til et borgermøde senere på måneden, hvor de kan fremlægge deres kritik af de manglende støjreducerende foranstaltninger.

"Mit bedste råd til borgerne på Ved Freerslev Hegn er, at de tager med til borgermødet om motorvejen. Det er et møde, som Vejdirektoratet holder på Hillerød Rådhus den 30. oktober klokken 19. Der skal de stille deres forslag til Vejdirektoratet. Lad os håbe på et imødekommende svar fra staten. Støj bliver jo i højere og højere grad anerkendt som et vigtigt sundhedsmæssigt emne," lyder rådet fra borgmesteren.

Alle er i øvrigt velkomne til mødet, som Vejdirektoratet holder på rådhuset.

Vejdirektoratet vurderer, at det vil koste et sted mellem 800 millioner og en milliard kroner at udvide motortrafikvejen til en 4-sporet motorvej mellem Lyngevej i Allerød og Istedrødvejen i Hillerød.

Publiceret 16 October 2018 05:00