Chef i Danmarks bedste føtex: "Problemer er vi opmærksomme på - succeser taler vi om"

Føtex i Hillerød ligger endnu engang lunt i svinget til at blive kåret til landets bedste føtex

Af
Martin Warming

handelsliv Medarbejderne i føtex på Slangerupgade i Hillerød kan godt tillade sig at være lidt stolte af sig selv.

Det lokale varehus er nemlig blevet kåret til den bedste føtex. Ikke bare en, to eller tre gange men hele seks gange. Sidste år blev det lokale varehus kåret til regionens bedste føtex i samtlige fire kvartaler og snuppede samtidig prisen som årets føtex i hele Danmark.

Og 2018 er også startet ganske godt for føtex i Hillerød, der i de to første kvartaler har snuppet prisen som den bedste føtex på landsplan og lige nu har den gule førertrøje på i konkurrencen om at blive kåret til årets føtex. Det vil i givet fald være andet år i træk, at det lokale varehus snupper den pris, og det vil være noget af en bedrift, da det aldrig er sket før, at den samme føtex har fået prisen som årets føtex to år i træk.

Men hvad er det så, de er så gode til i den lokale føtex?

"Vi arbejder rigtig meget med positivitet og succeser. Da jeg startede heroppe for snart to år siden, var der mange ting, der ikke helt fungerede, og det talte vi meget om. Men det skabte bare en ond cirkel. Hvis man spiller på et fodboldhold og kun taler om forsvaret, hvor det går dårligt, men ikke taler om midtbanen, som faktisk gør det godt, så er det altså ikke særlig motiverende. Så vi taler meget om, hvad vi er gode til. Det kan godt være, at det kun er to ting, men ok, så lad os tale om det. Hvorfor er vi gode til det, og hvordan kan vi overføre det til noget af det, som vi ikke er så gode til," fortæller varehuschef Frank Borgen Baltzer.

"Hvis vi har fokus på det, vi er gode til og taler om vores succeser, så bliver det meget sjovere at gå på arbejde, og man får et positivt livssyn og et smil på læben. Det kan kunderne selvfølgelig mærke, når vi går rundt i butikken. Man skal selvfølgelig også være opmærksom på de problemer, der er, så de kan løses, men succeser skal man tale om og have fokus på," tilføjer han.

Sammenhold

Og den positive ånd, som Frank Borgen Baltzer sammen med sine medarbejdere har fået skabt i føtex Hilerød, har også smittet af på sammenholdet, fortæller han.

"Noget af de bedste, der er kommet ud af, at vi har fokus på vores succeser, er samarbejdet mellem medarbejderne og de forskellige afdelinger. Vi har fået et eminent sammenhold. Vi havde for eksempel et frostnedbrud for nylig, hvor vi måtte smide en masse frostvarer ud, og da der dagen efter kom en hel lastvogn fyldt med nye frostvarer, tog det kun fire timer at få den tømt og fyldt op i butikken, fordi alle afdelinger hjalp til og bakkede op om den opgave. Det var ikke en dårlig oplevelse men en fed oplevelse, fordi vi løste den sammen. Når man har det godt på sit arbejde og med sine kolleger, får man også mere mentalt og fysisk overskud til at gøre noget for hinanden og kunderne. " fortæller varehuschefen.

Frank Borgen Baltzer viser pokalen, som føtex i Hillerød fik sidste år, frem. Foto: Martin Warming

Frank Borgen Baltzer viser pokalen, som føtex i Hillerød fik sidste år, frem. Foto: Martin Warming

Tænke ud af boksen

Hos føtex i Hillerød må medarbejderne godt tænke ud af boksen en gang imellem. Her er det faktisk en fordel, hvis man ikke bare gør, som man plejer. Det er måske også derfor, at varehuset har sit helt eget våbenskjold med ordene "Gejst, vilje og vildskab".

"Vi har et motto, der lyder, at der ikke noget, der ikke kan lade sig gøre. Vi taler ikke om, at det kan vi ikke. Vi taler om, at det skal vi, og hvordan gør vi det så. Man kan som regel lidt mere, end man regner med," siger Frank Borgen Baltzer.

Der er flere kriterier, der tæller med, når føtex kårer sine bedste varehuse. Føtex sender blandt andet en 'hemmelig' spejder, der opfører sig som en helt almindelig kunde, ud i butikkerne. 'Talentspejderne', som føtex kalder det, melder så tilbage om oplevelsen og den behandling, han eller hun fik i butikken.

Føtex spørger også de 'rigtige' kunder om, hvordan de har oplevet deres indkøbstur. Men når medarbejderne er glade, så er det også meget nemmere at gøre kunderne glade og tilfredse, mener Frank Borgen Baltzer.

"Vi mener det faktisk, når vi smiler og hilser på kunderne. Vi kan jo godt lide vores arbejde. Kunderne skal føle sig velkomne, at det er deres føtex. Og så skal de opleve, at de får den hjælp, de har brug for. Jeg har ingen forestillinger om, at jeg kan tilfredsstille alle kunder, men bare mine kunder oplever, at vi har gjort alt for at hjælpe dem," siger han.

Medarbejderne i føtex Hillerød - og alle os andre - må vente lidt endnu med at få svaret på, om den lokale føtex endnu engang bliver kåret til den bedste føtex i landet. Men det ser lovende ud.

Føtes i Hillerød blev kåret til landets bedste føtex i sidste år. Privatfoto

Føtes i Hillerød blev kåret til landets bedste føtex i sidste år. Privatfoto

Publiceret 11 September 2018 11:00

SENESTE TV