Peder Mondrup blev fejret både af skolen, familien og her med hans tvillingebror Steen. Privatfoto

Peder Mondrup blev fejret både af skolen, familien og her med hans tvillingebror Steen. Privatfoto

12 års kamp for huen:

Team Tvilling-Peder blev student

Peder Mondrup har efter 12 år med kurser på VUC i Hillerød fået studenterhuen på

Peder Mondrup, der er den ene halvdel af Team Tvilling og deres seje bedrifter med maratonløb og triathlonløb, har desuden også fightet som kursist på HF & VUC Nordsjælland i Hillerød.

Han har de sidste 12 år kæmpet for at få studenterhuen i hus:

”Dels ville jeg bevise over for mig selv, at jeg kunne, dels ville jeg bevise over for samfundet, at selv om man sidder i kørestol, ser ud som jeg med en skæv krop, ja, så kan man altså godt tage en HF,” fortæller han.

Fik du læst: Pernille fangede nordsjællandsk elg på video

Han blev færdig tirsdag 19. juni med et overbevisende 7-tal i TEP (Tværfagligt Eksamensprojekt på HF) i samfundsfag og historie, hvorefter rektor Ruth Kirkegaard kunne sætte den hvide hue med blåt bånd på hans hoved.

Peder havde skrevet en opgave om velfærdsstaten, og til eksamen leverede han en flot og nuanceret kritik af konkurrencestaten, som Peder mener kan have store negative konsekvenser for individets lykke og trivsel i samfundet.

Familie fejrede ham

Peders familie mødte talstærkt op for at fejre dagen med Peder, både mor, far, tvillingebror og storebror samt flere gæster.

Peder var lykkelig for at være færdig, men sagde også:

”Det er helt mærkeligt nu endeligt at være kommet i mål, men det føles SÅ godt”.

Tvillingebrødrene Peder og Steen Mondrup har både deltaget i triathlon og marathon. Privatfoto

Tvillingebrødrene Peder og Steen Mondrup har både deltaget i triathlon og marathon. Privatfoto

Specialbygget løbekørestol

I den brede befolkning er det nok billedet af Peder Mondrup i sin specielbyggede løbe-kørestol og tvillingebroren Steen Mondrup, der i fuldt firspring løber maraton med brormand, der står stærkest. De har optrådt i adskillige gallashows og modtog i 2015 Kulturministeriets Handicapidrætspris.

Peder og Steen Mondrup blev født på Rigshospitalet 22. januar 1980. De kom til verden tre måneder for tidligt, vejede blot 1200 gram hver og tilbragte livets første måneder i kuvøse. Peder havde under fødslen fået for lidt ilt, hvilket resulterede i, at han blev spastiker.

Siden barndommen har én af Peders største ambitioner sammen med resten af familien været at “ophæve” handicappet, så godt som det nu er muligt. Og de to brødre har sammen kæmpet for både Peders normalisering og for handicappedes frihed ved at deltage i Ironman, svømme rundt om Christiansborg og lignende.

I 2015 blev Foreningen Team Tvilling oprettet som et samarbejde med flere kommuner samt lokale Team Tvillingforeninger, der giver handicappede ude omkring i landet - især kørestolsbrugere - bedre muligheder for være aktive igennem sport.

Og der skulle da også lige tages et foto til familiealbummet. Privatfoto

Og der skulle da også lige tages et foto til familiealbummet. Privatfoto

'Google-maskine'

På VUC i Hillerød mødte Peders tidligere lærer i samfundsfag også op for at ønske ham tillykke med huen. Hun fortalte, at Peder på hendes hold virkelig har været meget bidragende. Peder har en klæbehjerne, der betyder, at han har været hele klassens ”Google-maskine”.

Rektor Ruth Kirkegaard betragtede det som en ære at få lov at sætte Peders hue på:

“Peder har været kursist hos os i mange år, fordi Peder har valgt at tage HF i sit helt eget tempo med 1-2 fag om året. Og så har Peder jo været en helt særlig kursist hos os, da vi slet ikke har andre kursister, der ligner Peder. Men hele skolen og alle kursister har været fantastiske til at rumme og inkludere Peder på skolen, og det varmer mit hjerte at se Peder færdig i dag. Vi er stolte af ham, og vi vil følge ham fremover i hans liv,” fortæller hun i en pressemeddelelse.

Forude venter både træning, flere løb og forhåbentlig nyt studie efter sommerferien for Peder Mondrup. Allerede på lørdag stiller Peder og hans bror op i løb i Århus, senere på sommeren snupper de halvmarathon i København.

Og forhåbentlig er Peder Mondrup allerede tilbage på skolebænken på Københavns Universitet i september, hvor han håber at komme ind på sit drømmestudie: Antropologi. Mdt

Publiceret 21 June 2018 08:00

SENESTE TV