Det kan ikke koste mange penge at flytte stationen, der består af en lille perron og et skur, mener Lars Ole Skovgaard og Mathias Skarby.

Det kan ikke koste mange penge at flytte stationen, der består af en lille perron og et skur, mener Lars Ole Skovgaard og Mathias Skarby. Foto: Martin Warming

Politiker og lokalrådsformand vil flytte Brødeskov Station

Det vil være en fordel for både borgerne i Nørre Herlev og skolebørnene på Brødeskov Skole, hvis stationen flyttes om på den anden side af Lyngevej, mener Venstre-politiker

Af
Martin Warming

trafik Byrådsmedlem Lars Ole Skovgaard (V), der også er medlem af Arkitektur, Byplan og Trafikudvalget, og Mathias Skarby, der er formand for Brødeskov Lokalråd, har sendt et brev til politikerne i Region Hovedstaden og Hillerød Kommune, hvor de forslår, at Brødeskov Station - eller trinbræt, om man vil - bliver flyttet.

Årsagen er, ifølge Lars Ole Skovgaard og Mathias Skarby, at adgangsforholdene til stationen i Brødeskov længe har været et stort problem for både borgerne i Nørre Herlev og skolebørnene fra Gørløse, som går på Brødeskov Skole fra 6. klasse.

De elever, der tager toget, skal nemlig gå langs Lyngevej, hvor der hverken er cykelsti eller fortov, når de skal til og fra skole - og det er ikke helt ufarligt, mener Lars Ole Skovgaard og Mathias Skarby.

"Lyngevej er stærkt trafikeret i myldretiden, og der køres generelt hurtigere end den tilladte hastighed på 50 km/t, og der kører også mange store lastvogne. Den vej er hamrende farlig," siger Lars Ole Skovgaard til Hillerød Posten.

Artiklen fortsætter under billedet...

Der køres generelt for stærkt på Lyngevej, og Lars Ole Skovgaard betegner vejen som hamrende farlig. Bilen på billedet har intet med historien at gøre, og den kørte ikke for stærkt.

Der køres generelt for stærkt på Lyngevej, og Lars Ole Skovgaard betegner vejen som hamrende farlig. Bilen på billedet har intet med historien at gøre, og den kørte ikke for stærkt. Foto: Martin Warming

Lars Ole Skovgaard og Mathias Skarby foreslår derfor, at Brødeskov Station flyttes over ved Engparken på den modsatte side af Lyngevej.

"Hvis stationen flyttes over ved Engparken, kan skolebørnene bruge viadukten, der går under Lyngevej i t-krydset ved Lyngevej/Brødskovvej, og så slipper de altså for at skulle krydse eller gå langs Lyngevej. På den måde får skolebørnene faktisk også en lille smule kortere vej at gå, når de skal til og fra skole. Vi har i mange år talt om at lave et stisystem fra skolen ned til den nuværende station, men der er ikke blevet til noget endnu, og jeg synes, at det er en bedre løsning at flytte stationen. På den måde slipper borgerne i Nørre Herlev også for at skulle krydse Lyngevej, når de skal til og fra stationen," siger Lars Ole Skovgaard og tilføjer:

"Jeg ved ikke, hvorfor man i tidernes morgen har placeret stationen på den side af vejen, hvor den ligger fuldstændig isoleret. Det kan ikke koste særlig mange penge at flytte stationen, der jo sådan set bare er en lille perron og et skur, om på den anden side af Lyngevej, og det vil være en fordel for både skolebørnene og borgerne i Nørre Herlev," siger Venstre-politikeren.

Ved at flytte stationen over på den anden side af Lyngevej slipper skolebørnene for at skulle krydse eller gå langs den stærkt trafikeret vej. Til gengæld kan de komme under vejen via viadukten i t-krydset ved Lyngevej/Brødeskovvej.

Ved at flytte stationen over på den anden side af Lyngevej slipper skolebørnene for at skulle krydse eller gå langs den stærkt trafikeret vej. Til gengæld kan de komme under vejen via viadukten i t-krydset ved Lyngevej/Brødeskovvej. Foto: Martin Warming

Lars Ole Skovgaard og Mathias Skarby foreslår, at Brødeskov Station flyttes over ved Engparken på den anden side af Lyngevej.

Lars Ole Skovgaard og Mathias Skarby foreslår, at Brødeskov Station flyttes over ved Engparken på den anden side af Lyngevej. Foto: Martin Warming

Publiceret 18 June 2018 05:00

SENESTE TV