Gitte og Annette fører science ind i børnehaven

De to pædagoger Gitte Laurentiussen og Annette Cronval fik forleden overrakt Novo Nordisk Fondens Naturtematiske Pædagogpris og hædret for deres arbejde med naturen i Hillerøds sciencehus på Lindevej

Af
Mette Dolmer Thygesen

hæder Der var både børnesang, flot pyntet kage, taler og solskin i haven, da de to pædagoger Gitte Laurentiussen og Annette Cronval forleden blev hædret for deres arbejde med at få naturvidenskaben ind i børnehaverne

Overrækkelsen af Novo Nordisk Fondens 'Naturtematisk Pædagogpris 2018' fandt sted i Midtbyens Sciencehus på Lindevej, hvor de to pædagoger er frontløbere i sciencearbejdet og engagerer både børn og andre ansatte i arbejdet med naturvidenskab.

Efter børnene havde budt alle velkommen med sang på legepladsen, roste Bente Guldbrandsen fra Novo Nordisk de to pædagoger for dedikeret at arbejde med science, både med børn og kolleger, på tværs af de syv dagtilbud i Hillerød bymidte.

"I har en meget vigtig rolle i at være blandt de første, der introducerer de her positive oplevelser for børnene med tal, teknologi og natur. Det er også helt afgørende for deres udvikling af selvtillid, kreativitet, samarbejdsevne og interesse for naturen," sagde hun og fortalte, at der havde været rigtig mange indstillinger til pædagogprisen, så det havde ikke været nogen nem opgave at vælge vinderen.

I har en meget vigtig rolle i at være blandt de første, der introducerer de her positive oplevelser for børnene med tal, teknologi og natur

"Alligevel var komiteen slet ikke i tvivl om, at I skulle være de første, der vandt prisen".

Valget var begrundet i Gitte Laurentiussens og Annette Cronvals arbejde med science i netværket mellem de syv dagtilbud. Her har de planlagt fælles temadage og naturfestivaler, udarbejdet materialekasser og tur-rygsække, som kan lånes af alle dagtilbud. Naturfestivalerne har haft temaer som "hvor kommer lyden fra?" eller "forbundne kar", og børnene kan for eksempel arbejde med vand eller matematik. Turrygsækkene er tematiske med emner som "tur på engen" eller "tur til sø og hav". De kan indeholde økser, kort, mikroskoper, vaders, måleinstrumenter, geometriske figurer, udstoppede dyr og meget andet inspirationsmateriale.

Velfungerende netværk

De to pædagoger var blevet nomineret af områdeleder Eva Vester, som fortalte, at hun ikke var i tvivl, om at de to skulle indstilles, da hun læste om den nyoprettede pris.

"Siden 2015 har vi her i midtbyen haft et meget velfungerende netværk i forhold til natur og naturvidenskab. Det har blandt andet resulteret i ladcykler med elmotor i alle vores huse. De bliver brugt meget flittigt til at komme ud. Det har også resulteret i oprettelsen af vores sciencehus og en materialebank, hvor vi låner ud og inspirerer hinanden, masser af fælles aktiviteter, minifestivaler, inspiration og faglig sparring på tværs af husene - et løft af fagligheden og ikke mindst mere glæde, trivsel og faglig stolthed. Gitte og Annette har begge været frontløbere i det arbejde og har været til stor inspiration for deres kolleger," sagde hun til overrækkelsen.

Pirre til børns nysgerrighed

Også formanden for kommunens børneudvalg, Peter Frederiksen fra Venstre, var mødt op for at rose de to pædagogvindere:

"Vi er simpelthen så glade for og stolte af at have jer her i kommunen".

Hillerød Kommune har uddannede sciencepædagoger i alle institutioner i tæt samarbejde med Skovskolen og Københavns Professionshøjskole (tidligere UCC). For det virker at sætte fokus på science, sagde udvalgsformanden:

Der blev holdt flere taler for pædagogerne. Foto: Mdt

Der blev holdt flere taler for pædagogerne. Foto: Mdt

"Vi kan se, at når vi pirrer til børns nysgerrighed, så vil de rigtig gerne lære. Når vi ikke bare giver dem svarene, men selv lader deres spørgelyst og deres nysgerrighed være drivkraften, så sker der mange spændende ting. Det er ikke undervisning som i en skole, men det handler om de små ting i hverdagen: Hvorfor løber vandet den vej, hvorfor bliver vand til is, hvorfor er ild varmt, eller hvordan arbejder en edderkop? Alt det, børnene kan se og undres over i deres dagligdag, og som de så sammen med pædagogerne kan udforske og udfordre".

Det vigtigste er, at børnene opdager, hvor spændende naturvidenskab er - og at nogle af dem så bliver så nysgerrige, at de bliver sporet ind på en naturvidenskabelig karrierevej, er blot endnu et plus, understregede han.

Når vi pirrer til børns nysgerrighed, så vil de rigtig gerne lære

"Det er kæmpe stort"

Det var to stolte pædagoger, som modtog prisen:

"Tænk at vi bliver fejret på den måde - det er fantastisk," sagde Gitte Laurentiussen, som glædede sig over, at hun og Annette Cronval fik tilbudt diplomuddannelsen som sciencepædagog af kommunen.

Børnene startede med at synge. Foto: Mdt

Børnene startede med at synge. Foto: Mdt

"Det var kæmpe stort. Vi havde ikke drømt om, da vi sad der på skolebænken, at vi to skulle stå her i dag og høre alle disse flotte ord. Vi er meget taknemmelige og glæder os sindssygt meget til at komme i gang med nogle rigtig gode projekter her på Lindevej. Børn er utrolig kloge, og vi lærer så meget af dem. Hver dag når jeg går hjem, har jeg grinet med børnene og været nysgerrig med børnene, så det er et fantastisk arbejde, vi har. Tænk hvis vi kan være inspirere nogle børn videre ud i deres fremtid til at arbejde med natur, især i dag hvor der er så meget fokus på naturen og på, at vi skal passe på den. Det ville være fantastisk," sagde hun.

Med naturprisen følger 100.000 kroner. Heraf går de 50.000 til børnehuset og 25.000 til hver af pædagogerne.

Den naturtematiske pædagogpris:

    er målrettet engagerede og dygtige pædagoger, der i daginstitutioner giver børn positive oplevelser med natur, tal og teknologi. Prisen har til formål at anerkende og synliggøre en særlig pædagogisk indsats inden for læreplanstemaet natur og naturfænomener.

    uddeles årligt og er delt i to priser; én til en pædagog eller et team øst for Storebælt og én vest for Storebælt. Hver pris består af en sum på 100.000 kroner, hvor 50.000 kroner er en personlig pris, og institutionen modtager de øvrige 50.000 kr. Institutionens andel skal anvendes til udvikling af det pædagogiske arbejde med det naturfaglige læreplanstema (fx indkøb af udstyr til teknik- eller naturundersøgelser, opgradering af lokaler/udeområde eller efteruddannelse).

Publiceret 29 May 2018 05:10

SENESTE TV