Johan, Frederik, Ronja, Laura og Frida snuppede 1. pladsen med deres flotte kampagne for Bilkas elektronikafdeling.

Johan, Frederik, Ronja, Laura og Frida snuppede 1. pladsen med deres flotte kampagne for Bilkas elektronikafdeling.

Johan, Frida, Frederik, Ronja og Laura er de nye hillerødmestre i markedsføring

Hillerødsholmskolen, Frederiksborg Byskole og Sophienborgskolen mødtes til det årlige hillerødmesterskab i markedsføring

Af
Martin Warming

Martin Warming

I torsdags var en del af kommunens 5. klasser samlet til et yderst spændende opgør på Hillerød Handelsgymnasium Knord på Trollemindealle.

29 grupper fra fem forskellige klasser fra henholdsvis Hillerødsholmskolen, Frederiksborg Byskole og Sophienborgskolen mødtes nemlig til det årlige hillerødmesterskab i markedsføring.

5. klasserne har i de sidste uger deltaget i konkurrencen om den ærefulde titel og fået en unik chance for give deres bud på, hvordan Hillerøds butikker gør sig bedst klar til påskehandlen. Grupperne har været tilknyttet en lokal forretning i Hillerød og har sammen med butikken idégeneret og fundet på en event, der passer til forretningen og til den valgte målgruppe.

Og i år gik sejren til 5.b fra Frederiksborg Byskole. Johan, Frida, Frederik, Ronja og Laura havde nemlig lavet et så godt stykke markedsføringsarbejde for Bilkas elektronikafdeling, at de snuppede førstepladsen - og altså dermed kan kalde sig for de nye hillerødsmestre i markedsføring.

Fik du læst: Sådan rammer mulig konflikt Hillerød

Opgaven har lydt på at udarbejde en plakat og en kort tv-reklame, der reklamerer for eventen, og som kan sørge for at tiltrække kunder til butikken. Til at udføre opgaven har eleverne fået hjælp fra deres guide, en EUD-elev fra Hillerød Handelsgymnasium Knord, og de har også løbende haft sparring med deres butik.

”Ideen med at arbejde med 'Hillerødmesterskaberne i Markedsføring' er at give elever i 5. klasse i Hillerød mulighed for at opleve noget af det, man arbejder med på Handelsskolen. Eleverne skal sættes ind i begreber som event, målgrupper, blikfang og virkemidler, så de får et indblik i, hvordan en butik arbejder med markedsføring på en sjov og anderledes måde,” fortæller Conni Vang Jensen, der er uddannelseschef på handelsskolen.

Eleverne har været glade for at være med.

”I starten var det lidt svært at finde på noget, men så kom vi på ideen om at lave et maraton for 8-12 årige, hvor vinderen ville få lov til at designe sine egne sko,” fortæller Liv og Freja fra Sophienborgskolen, som fik til opgave at arbejde med Deichmann Sko.

”Det allersværeste var faktisk at arbejde sammen og blive enige i gruppen. Vi havde alle sammen forskellige ideer til, hvordan plakaten skulle se ud, og hvordan vi skulle lave filmen. Men til sidst blev det rigtig godt,” lyder det fra de to piger.

Et godt samarbejde

Søren Skals, der er skoleleder på Hillerødsholmskolen, bakker fuldt op om initiativet og er netop af samme grund gået ind i et samarbejde med den lokale handelsskole for at lave mere samarbejde mellem folkeskolen og ungdomsuddannelserne.

”Jeg synes, det er vigtigt, at folkeskoleeleverne og deres forældre får øjnene op for, at der findes mange andre muligheder end det almene gymnasium. Det er vigtigt, at de unge mennesker vælger efter deres interesser og ikke bare gør det samme som de andre i klassen - eller som mor og far har gjort,” siger Søren Skals.

Læs også: Hillerød-elever fik bedre styr på finanserne

Efter at dommerne havde voteret og kigget på elevernes arbejde, og alle point var talt sammen, kunne vinderen kåres. 1. pladsen gik altså til 5. b på Frederiksborg Byskole, mens 2. pladsen gik til Sebastian, Gustav, Miriam, Malou og Freya fra Sophienborgskolen for deres kampagne for Boardshop. På 3. pladsen kom Nadia, Nellie, Sofus, Victor og Asger fra 5. c på Frederiksborg Byskole, der havde lavet en flot kampagne for Jysk. De dygtige vindere fik både medaljer, påskeæg og biografbilletter - og så selvfølgelig den ærefulde titel.

Handelsskolen gentager i 2019 hillerødmesterskabet i ugerne 12-15 med udstilling torsdag den 11. april. Så de kommende 5. klasser kan godt begynde at gå i træning.

Elevernes arbejde bliver bedømt. Foto: Martin Warming

Elevernes arbejde bliver bedømt. Foto: Martin Warming

Dommerpanelet bestod af:

- Bettina Olsen, underviser KNord
- Maria Rosenvold Petersen, underviser KNord 
- Majbrit Ørtz, kommunikationschef, Knord
- Oliver Cortzen, EUX-elev og deltager i DM i Skills for detailhandlen
- Frederik Jønsson, EUX-elev og deltager i DM i Skills for detailhandlen

Publiceret 23 March 2018 11:20