Der kan blandt andet blive skåret i antallet af afgange på lokalbanens tog i weekenderne og om aftenen. Arkivfoto

Der kan blandt andet blive skåret i antallet af afgange på lokalbanens tog i weekenderne og om aftenen. Arkivfoto

Kirsten Jensen med udsigt til besparelser:

"Jeg frygter, at vi får en dårligere busbetjening"

Spareforslag på busser og lokaltog i Nordsjælland er “stærkt bekymrende”, mener borgmestre, blandt Hillerøds Kirsten Jensen

Det kan gå ud over busruterne og lokaltog i Nordsjælland, at Region Hovedstaden står til at skulle spare en masse penge på den kollektive trafik frem mod 2021 - i allerværste tilfælde op mod 100 millioner kroner.
Hillerøds borgmester Kirsten Jensen (S) er medunderskriver på et brev til regionen, hvori en række nordsjællandske borgmestre kalder det “stærkt bekymrende”, at der over de næste år skal spares mellem 60 og 100 millioner kroner på den kollektive trafik.
“Jeg frygter, at vi får en dårligere busbetjening, og at både regionen og borgerne vil komme til kommunen og bede os om at samle regningen op. Både region og kommune er nødt til at finde plads i budgetterne til offentlig transport. Borgernes behov for tog og busser falder jo ikke væk, og når vi taler med virksomheder og uddannelsesinstitutioner, fortæller de jo også, at den offentlige transport betyder meget for dem. Så regionen har også en rolle i at bidrage til, at uddannelser og virksomheder kan leve, og at borgerne kan rykke sig på kryds og tværs af kommunegrænser,” siger hun til Hillerød Posten.
Fik du læst: Udvist af landet efter at have overfaldet læge på hospitalet

Færre tog og busser

I Hillerød Kommune er der flere besparelsesforslag i spil ifølge en budgetanalyse af udgifter til Movia fra november sidste år. Blandt andet kan det komme på tale, at lokalbanetogene skal køre færre gange. Der kan spares mellem tre og fem millioner kroner ved, at togene på Frederiksværk- og Gribskovbanerne kører færre afgange på lørdage, at togene på Lille Nord får færre afgange på aftner og weekender, samt at der ingen hurtigtog skal køre på Frederiksværkbanen.
Også bus 600S, som kører mellem Hillerød, Roskilde og Hundige, er der på tale at reducere i, så bussen kører med større mellemrum. Det kan der ifølge rapporten spares mellem fem og syv millioner kroner på. Bus 65E, som kører mellem Skibby, Lyngerup, Frederikssund og Hillerød, er der mulighed for at nedlægge, hvilken regionen i så fald kan spare to-tre millioner kroner på.
Regionen kan også vælge at fjerne sit tilskud til bus 380R mellem Helsinge, Nejede og Hillerød, hvilket vil give en besparelse på fire til fem millioner kroner på regionens trafikbudget.
Det er blandt andet udgifterne til byggeriet i den kommende 28 kilometer lange letbane, som skal køre mellem 29 stationer fra Lundtofte nord for Lyngby til Ishøj i syd. Letbanen, som kommer til at koste omkring seks milliarder kroner at bygge og efter planen skal køre med de første passagerer i 2024, ejes af staten, Region Hovedstaden og de 11 kommuner langs Ring 3.
Også den nye s-togstation Favrholm syd for Hillerød vil trække på pengekassen.


Særligt øje for nordsjælland

Kirsten Jensen mener da heller ikke, at regionen skal lade være med at investere i letbanen eller den nye station. Men at man skal have et særligt øje for passagererne i Nordsjælland.
“Der vil jo stadig være et transportbehov i Nordsjælland. Borgerne i Nordsjælland kan jo ikke skifte fra bussen til letbanen, når den står færdig, men hvis man ser på letbanens linjeføring, kan man nedlægge busser der. Det var den samme logik, man brugte for nogle år tilbage, der hvor der kører lokaltog,” siger Kirsten Jensen og tilføjer, at regionen nok er enig:
“Vi skal finde en løsning sammen, så letbanen ikke bare bliver en gevinst i københavnsområdet og en ulempe hos os. Den opfylder i hvert fald ikke det transportbehov, som den samlede befolkning har. Så nu tager vi den på forkant, og jeg regner med, at regionen vil være enig i de pointer, vi har omkring transporten her i Nordsjælland”.

På forkant

Det er for at være på forkant med udviklingen, at regionen allerede nu kigger et godt stykke frem i tid for at planlægge og lægge budget for de regionale bus- og toglinjer, skriver regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) i debatindlæg.
Her kalder hun “god og sammenhængende kollektiv transport” “en livsnerve for regionen og afgørende for, at vi kan få hverdagen til at hænge sammen, når vi skal på arbejde, på hospitalet, købe ind eller til fritidsinteresser”. 
Ifølge hende er en af de store udfordringer den store trængsel på vejene, fordi det lægger så stort pres på regionens infrastruktur.
Regionen bruger godt 540 millioner kroner årligt på den kollektive trafik, men regionen ønsker fremover at skære det ned til 500 millioner - samtidig med udgifterne er stigende på området. Pengene går primært til de busser, som kører gennem flere kommuner, til lokaltog.
“Når vi i regionen fx vælger at investere i en ny letbane, så betyder det også, at vi må vælge nogle ting fra. Og de seneste år har vist, at selv uden nye investeringer er regionens udgifter til at drive busser steget, blandt andet på grund af svigtende passagertal og mere trængsel på vejene. Vi går derfor nu i gang med langsigtet at kigge på, hvordan vi bruger pengene bedst muligt,” skriver Sophie Hæstorp Andersen.


Endnu ikke besluttet

Hun understreger samtidig, at det endnu ikke er besluttet, hvordan kagen skal skæres inden for trafikbudgettet, eller om der skal hentes midler andre steder fra. 
Og hun forstår godt den bekymring, som nordsjællandske kommuner kan have for den prioriteringsproces, som nu går i gang i regionsrådet.
“Som region er det vores opgave, at hele regionen hænger bedst muligt sammen. Det indgår selvfølgelig som overvejelse, når planerne skal lægges – og det er vigtigt at understrege, at der ikke er truffet beslutning om nogen form for model eller løsning endnu,” skriver hun og understreger, at regionen nu vil indgå i en dialog med kommunerne og Movia om at finde frem til de bedste løsninger.

Publiceret 18 January 2018 07:00

SENESTE TV