Kønt ser det jo ikke ud. Foto: Martin Warming

Kønt ser det jo ikke ud. Foto: Martin Warming

Klam og forfalden station:

"Det er simpelthen for ulækkert"

Mange passagerer er utilfredse med rengøringsstandarden på Hillerød Station og ønsker forbedringer

Af
Tekst og foto: Lauge Weber og Lucas Frost

erhvervspraktikanter

Skrald, cigaretskodder, graffiti og forfaldne bygninger. Det er det syn, der møder de tusindvis af mennesker, der dagligt har sin gang på Hillerød Station. Mange passagerer, som Hillerød Posten har talt med, mener, at det er uacceptabelt, og de kunne godt tænke sig, at der var pænere og renere på stationen. Banedanmark, der har ansvaret for at gøre rent på mange af stationens områder, er dog ikke helt enig i kritikken.
”Vi er faktisk på stationen dagligt, og én gang om måneden fjerner vi affald fra sporene. Vi er på Hillerød Station to gange om dagen, hvor vi gør rent på perronerne, og jeg synes faktisk, vi gør en stor indsats for Hillerød Station pæn og ren”, siger Tommas Brogaard Thomsen fra Banedanmark.
Fik du læst: Ny tradition: Monstre og zombier indtager Hillerød
”Vores rengøringsindsats på de enkelte stationer er baseret på passagertal og hvilke erfaringer, vi ellers har med stationen”, siger Tommas Brogaard Thomsen, der mener, at det er et fælles ansvar at holde stationen ren og pæn.
”Vi bør alle tage ansvar for vores færden i det offentlige rum. Det handler om, at man skal tage ejerskab af det fælles rum, vi alle ejer”, lyder det fra Tommas Brogaard Thomsen.

Forfald

Ifølge Mette Kragh Faurholdt, der er citykoordinator i Hillerød Byforum, er det dog ikke kun affaldsmængderne på Hillerød Station, der er problemet.
”Der er nogle flotte, gamle murstensbygninger på Hillerød Station, men der er også nogle mindre heldige skure og bygninger, som bare er grimme og ikke er godt for noget. Man får et indtryk af forfald, og at der ikke er rent,” siger Mette Kragh Faurholdt. Og hun frygter, at det kan have en negativ virkning på turisternes førsteindtryk af Hillerød.
”Vi må have en dialog med de ansvarlige parter og sætte nogle fælles mål for, hvad det er, vi vil med stationen, og hvordan vi i fællesskab får en flot og præsentabel station”, fortæller Mette Kragh Faurholdt.

Ifølge Banedanmark bliver der gjort rent på sporene en gang om måneden. Foto: Martin Warming

Ifølge Banedanmark bliver der gjort rent på sporene en gang om måneden. Foto: Martin Warming

Afskrækkende effekt

I VisitNordsjælland håber direktør Annette Sørensen også, at man vil gøre Hillerød Station mere attraktiv.
”Vi ønsker, at de turister, der kommer til Hillerød, skal føle sig velkommen. Det gør man ved at orientere dem, når de kommer til stationen,” siger Annette Sørensen til Hillerød Posten.
Hun fortæller, at det vigtigt med en ren og pæn station, da det også er med til at præsentere byen.
”Det er jo turisternes første indtryk af byen. Men det er lige så vigtigt, at borgerne også føler en stolthed, når de kommer ind med toget til Hillerød. For hvis borgerne i Hillerød føler sig stolte og glade for deres by og station, vil de også anbefale byen til andre,” fortæller Annette Sørensen.
Læs også: DEBAT: P-hus i det gamle posthus
“Det er lige så vigtigt, at man som gæst vises på vej til shoppemulighederne, Frederiksborg Slot og for eksempel overnatningssteder i byen. Hillerød er transportcentrum til hele Nordsjælland, det er der også behov for at se på, at hvis man overnatter i Hillerød, ved man, at det er nemt at komme rundt på destinationen”, uddyber Annette Sørensen.

Annette Sørensen, der er direktør i VisitNordsjælland, håber, at man vil gøre stationen mere attraktiv i fremtiden. Foto: Lucas Frost

Annette Sørensen, der er direktør i VisitNordsjælland, håber, at man vil gøre stationen mere attraktiv i fremtiden. Foto: Lucas Frost

Preben og Ulla Gottlieb fra Gilleleje, kommer dagligt på Hillerød Station
”Jeg synes, rengøringsstandarden er ringe, men den er allerværst inde på toiletterne. Det er simpelthen for ulækkert,” siger Ulla.
”Helt grundlæggende mener jeg jo, at hvis hver og en lagde deres skidt og lort hen i en skraldespand, så behøvede man ikke nogen til at rende rundt og feje,” lyder det fra Preben.

Olav Risholt, bor i Skarnes i Norge, norsk turist
“Her er ikke specielt rent, men det er heller ikke ulækkert. Jeg synes dog, rengøringsstandarden er lidt bedre i Norge,” siger Olav Risholt.

Hanne Munk fra Birkerød, kommer på stationen to-tre gange om ugen
”Jeg synes ikke, at rengøringsstandarden er god. Jeg synes, der skal komme flere rengøringsfolk og rydde op,” siger Hanne Munk.

Publiceret 18 October 2017 05:00