Hurtigere skift på Hillerød Station

Nyt system forbedrer forholdene for passagerer på stationen

I weekenden 28.-29. januar lavede Banedanmarks Signalprogram en vellykket test på Hillerød Station. Testen skulle vise, om det var lykkedes at integrere S-banens nye signalsystem, CBTC, med Lokaltogs signalsystem.
“Testen faldt rigtig positivt ud, og når vi 'sætter strøm' til opgraderingen, giver det en række fordele for både togoperatører og passagerer,” siger Esther Holmen, projektleder for S-banen i Banedanmarks Signalprogram, i en pressemeddelelse.

Forbedret køreplan

Integrationen betyder, at hele stationen kan styres på ét signalsystem. Det medfører blandt andet, at der fremover langt mere simpelt kan laves fælles, koordinerede køreplaner for S-tog, Lokaltog og godstog.
“Det betyder blandt andet, at vi kan gøre det nemmere for passagererne at skifte på Hillerød Station,” siger Esther Holmen.
I test-weekenden, der berørte hele strækningen fra Hillerød til Gentofte, blev CBTC-systemet desuden opdateret, så togene fremover kan køre lidt mere fleksibelt.

Færre forsinkelser

“Det kan vi få glæde af, hvis der for eksempel er uorden i togtrafikken. Så vil togene på strækningen bedre selv kunne indhente en forsinkelse og overhale et eventuelt holdende tog. Derudover kan vi lettere få arbejdstroljer ind på strækningen, mens togtrafikken kører,” siger Esther Holmen.
Hun takker passagererne på strækningen for tålmodigheden i forbindelse med testene af det nye signalsystem.
Flere end 100 lokomotivførere fra Lokaltog skal nu på uddannelse i at køre efter de nye 'trafikregler' på Hillerød Station.
Integrationen af Hillerød Station i CBTC-systemet og forbedringerne på strækningen forventes at blive taget i brug i maj måned, når lokomotivførere og trafikstyringsmedarbejderne er uddannet og de nye procedurer er på plads. srj

null

Publiceret 07 February 2017 05:00

Hillerød Posten nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Hillerød Posten
SENESTE TV