Mikhail Ovchinnikovs museum Erarta i Sankt Petersborg i Rusland er vært for den russiske del af konkurrencen.

Mikhail Ovchinnikovs museum Erarta i Sankt Petersborg i Rusland er vært for den russiske del af konkurrencen.

Portrætjury kom på hårdt arbejde

Omkring 1000 malerier er blevet vurderet i brygger Jacobsens portrætkonkurrence Portræt Nu! på Frederiksborg - kun i omegnen af 70 skal udstilles i sidste ende

Af
Tim Panduro

"Vælg de 50 portrætter, du bedst kan lide. Så ser vi, hvor sammenfaldene er, og hvad vi kan blive enige om."
Nogenlunde sådan lød instruksen til dommerkomiteen i Brygger Jacobsens Portrætkonkurrence Portræt Nu!, da de syv dommere i konkurrencen var sat i stævne på Frederiksborgmuseet i sidste uge.
En nogenlunde simpel opgave, skulle man tro. Men så alligevel ikke. Prinsessefløjen på Frederiksborg var nemlig fyldt med op mod 600 malerier, skulpturer, tegninger og videoportrætter - og af disse skulle langt de fleste altså skæres fra. Dommerne har dog prøvet det før - tidligere på året var de i russiske Sankt Petersborg for at udvælge portrætter i den russiske del af konkurrencen. Det blev til 20 værker, der skal udstilles sammen med de skandinaviske på Frederiksborgmuseet senere på året.

International jury

Juryen består både af skandinaviske, russiske og britiske museumsfolk.
"Det er en meget interessant proces. Vi har alt her, både installationer, tegninger, skulpturer og malerier. Det gør det svært at sammenligne værkerne. Men vi prøver at finde noget, der har en dybere virking, den portrætterede skal føles, eller der skal være en social kommentar", siger Mikhail Ovchinnikov, der er museumsdirektør på nutidskunstmuseet Erarta i Sankt Petersborg.
Han oplever en meget forskelligartet tilgang til kunsten.
De russiske kunstakademier er kendt for at levere kunstnere, der teknisk er noget nær perfektionister. Men det gode håndværk kan også stå i vejen for det kunstneriske udtryk, mener han.
"Rusland har en meget konservativ kunstuddannelse. Det er stadig de samme professorer, der underviser i dag, som underviste i sovjettiden. Og dengang var der kun en stil, der var tilladt, nemlig den socialistiske realisme. Det betyder, at al moderne kunst bliver betragtet som ringere. Selv ting fra Ruslands egen avantgarde i 1920'erne. Men vi har alternativ kunst i dag. Det har der altid været i Rusland. Selv i de hårdeste år under Stalin havde man det, vi kaldte "uoficielle kunstnere."

De indsendte værker er yderst forskelligartede.

De indsendte værker er yderst forskelligartede.

Politisk kunst

Ifølge Mikhail Ovchinnikov er kunsten i Rusland i høj grad politisk. ?Vi har et styre, der er interesseret i at fastholde tanken om det gamle russiske imperium, og det formål er den realistiske kunst bedst til at tjene."
For tiden udstiller hans musuem 100 af de portrætter, der blev indsendt til den russiske del af konkurrencen.
"Der har vi fået både klassiske og mere eksperimenterende ting. Det har givet os mulighed for interessante sammenstillinger, som for eksempel at sætte et fotoportræt af en fra Pussy Riot op foran et meget klassik portræt af Vladimir Putin."
Den politiske side af portrætkunsten fylder langtfra så meget hos Sarah Howgate, National Portrait Gallery i London. Hun er hvert år også med i juryen i den store britiske portrætkonkurrence, der modtager værker fra hele verden - men hovedsageligt fra Storbritannien.
"Vi bliver ofte kritiseret for, at der bliver valgt for mange klassiske realistiske portrætter, men det er i høj grad det, vi modtager", siger hun.

Værkerne har krævet en enorm mængde emballage.

Værkerne har krævet en enorm mængde emballage.

Stor variation

"Her oplever jeg en meget større variation. Men standarden er god. Der er mange nuancer, og der er flere "
Sarah Howgate finder også forskellen fra sin ?egen? konkurrence og Frederiksborg-konkurrencen
"Det er som om, der er en særlig nordisk identitet i mange af værkerne."
En del af de indsendte portrætter forestiller folk, der har en vis berømmelse i Danmark. I stort set ingen af tilfældene er berømmelsen dog nået over på den anden side af Nordsøen.
"Det er kun en fordel. Min erfaring fra London er, at man lader sig påvirke af, at man kender den portrætterede. Så det, at jeg ikke kender nogen af dem, fungerer som en stor udjævner."
Udstillingen åbner i maj, og der vil blive uddelt en førstepris på 85.000 kroner, en andenpris på 35.000 kroner og en tredjepris på 15.000 kroner.
Der er yderligere en eller flere specialpriser og en publikumspris.

Den britiske dommer står her selv model for Hillerød Postens fotograf.

Den britiske dommer står her selv model for Hillerød Postens fotograf.

Publiceret 08 March 2013 09:00