Hillerød Kommune får hug for den kommunale service i ny undersøgelse. Arkivfoto: John Jessen Hansen
Hillerød Kommune får hug for den kommunale service i ny undersøgelse. Arkivfoto: John Jessen Hansen
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Ny undersøgelse: Hillerøds kommunale service får hug

Den kommunale service får hug i en ny undersøgelse, der dog samtidig viser, at rigtig mange hillerødborgere vil anbefale andre at flytte til kommunen

Hillerød ligger og roder rundt nede i bunden i en ny undersøgelse, der har kigget nærmere på, hvor tilfredse borgerne er med den kommunale service i deres kommune.

Det er EPSI Rating, der i forbindelse med kundeundersøgelser, har spurgt borgerne i de danske kommuner om, hvor tilfredse de er med den kommunale service i deres kommune, og om de kan anbefale andre at flytte til deres kommune.

Og der er altså både gode og dårlige nyheder for Hillerøds vedkommende. Lad os tage de gode først: 82 procent af borgerne i Hillerød vil anbefale andre at flytte til kommunen, men til gengæld er de 70 borgere, der har deltaget i undersøgelsen, ikke specielt imponerede over den kommunale service.

Fik du læst: Hillerød gav bundhold klø

I undersøgelsen skulle deltagerne svare på, hvor tilfredse de er med den service, som kommunen tilbyder (eksempler på kommunale ydelser er: skole, ældrepleje, sociale ydelser, vedligeholdelse af veje, kultur og fritid etc.), og her scorer Hillerød Kommune kun 54,3 point ud af 100 mulige og ender helt nede på en 6. sidsteplads blandt de 86 kommuner, der har deltaget i undersøgelsen.

Hillerøds borgmester, Dorte Meldgaard (K), ærgrer sig selvfølgelig over den lave score.

“Vi vil selvfølgelig helst alle sammen have, at borgere, der bor i Hillerød, er så tilfredse med den kommunale service som overhovedet muligt. Det er vores opgave at sørge for, at vi løser de kommunale opgaver bedst muligt, og vi arbejde hele tiden på at optimere tingene og gøre det bedre, så jeg ville selvfølgelig hellere ligge i top ti i undersøgelsen,” siger Dorte Meldgaard.

Fik du læst: Spritbilist hærgede Harløsevej: Politihund snusede sig frem til ham i raps-mark

I en lignende undersøgelse fra 2014 scorede Hillerød Kommune 58,4 på 'tilfredsheds-baromteret', så borgerne i Hillerød er altså - hvis man skal tro undersøgelsen - generelt blevet mere utilfredse med den kommunale service. Dorte Meldgaard vil ikke forsklejne undersøgelsens resultat, men hun mener, at 70 deltagere er et lidt spinkelt analysegrundlag.

“Og det er jo formentlig 70 andre borgere, de har spurgt denne gang, og jeg tror ikke, at der skal meget til for at få et andet resultat, når man bliver spurgt, om man vil give 40 eller 50 point for den kommunale service. Jeg synes også, at spørgsmålet er for generelt. Det er i hvert fald svært for os at handle ud resultatet og sætte ind på et specielt område, når deltagerne blot er blevet spurgt om, hvor tilfredse de generelt er med den kommunale service. Men jeg er helt med på, at vi scorer lavere i den her undersøgelse i forhold til undersøgelsen fra 2014, men jeg har altså ingen forklaring på, hvorfor vi er faldet, og helt overordnet set, er jeg ikke sikker på, at man kan sige, at den kommunale service i Hillerød er blevet dårligere. I sidste skoleår røg vores folkeskoler i top ti i hele landet, og de gør det bedre, end de har gjort det før, og pædagogerne i vores daginstitutioner er blevet videreuddannet, så jeg synes, at vi gør meget for at yde en så god service som overhovedet muligt,” siger Dorte Meldgaard, der ikke helt forstår sammenhængen mellem, at hele 82 procent af borgerne vil anbefale andre at flytte til Hillerød, når kommunen samtidig får hug for den kommunale service.

“Det er jo lidt sjovt. Hvorfor vil man anbefale andre at flytte til Hillerød, hvis man ikke er tilfreds med den kommunale service. Det er jeg selvfølgelig glad for, at man vil - men jeg kan ikke helt forstå logikken i det,” siger borgmesteren og tilføjer:

“Jeg tror ikke, at vi går i gang med at ændre ikke en masse på grund af den her undersøgelse. Vi kigger hele tiden på, hvordan vi kan gøre det bedre og yde en så god service som overhovedet muligt. Det er en løbende proces”.

Publiceret: 15. Maj 2017 13:57
¨
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Hillerød Posten

ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt