Mostphotos
Mostphotos
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Markedet for discount er mættet: Vi fik åbnet for mange Fakta-butikker

redaktion@sondagsavisen.dk

En af de kæder, som for alvor har mærket presset på discountmarkedet, er Fakta. Kæden har tabt flere hundred millioner kroner på få år og har lukket op mod 40 butikker.

“Vi fik åbnet for mange Fakta-butikker, og det har været hovedårsagen til det betydelige underskud, vi har haft. Markedet for discount er nok mættet. Det har vi troet hvert år i 30 år, men nu, hvor vi nærmer os, at discount udgør halvdelen af dagligvaremarkedet, må vi nok sige, at vi har nået et mætningspunkt,” siger Jens Juul Nielsen, kommunikationsdirektør for Coop, der driver Fakta, Brugsen-kæderne, Kvickly og Irma.

Mens Fakta har blødt, har en anden af Coops supermarkedskæder – SuperBrugsen – oplevet fremgang. Jens Juul Nielsen mener, at den udvikling både afspejler, at danskerne generelt har fået flere penge mellem hænderne, og at vi i højere grad er klar til at købe varer af højere kvalitet.

“Vi er på vej ind i en kvalitetsperiode, hvor danskerne bliver stadig mere krævende i forhold til kvalitet. Det er netop det, supermarkedet kan. Det leverer et større udvalg, faguddannede medarbejdere og betjente slagterafdelinger,” siger Jens Juul Nielsen, der ikke er bange for at erkende, at man hilser udviklingen velkommen i Coop:

“Vi gør, hvad vi kan, for at skubbe til den udvikling. Vi har gjort rigtig meget for at få folk ind i supermarkederne. Det er da mere interessant for os økonomisk at skulle konkurrere på at lave spændende og lidt dyrere varer frem for at skulle konkurrere om at sælge en pakke smør til 25 øre,” siger Jens Juul Nielsen.

Publiceret: 19. Marts 2017 09:00
Leveret af Lokalavisen
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Hillerød Posten

Annonce
ANNONCER
Se flere