Michael Liesk frygter for trafikken, når der skal bygges nye lejligheder i p-huset på Østergade. Privatfoto: Michael Liesk

Michael Liesk frygter for trafikken, når der skal bygges nye lejligheder i p-huset på Østergade. Privatfoto: Michael Liesk

DEBAT: Giv bykernen en trafikplan

Michael Liesk, Humlehaven 16, Hillerød

Med salget af parkeringshuset i Østergade bliver der nu åbnet op for yderligere 64 almene boliger i et område, hvor der i forvejen er planer for et etagebyggeri på Irmabygningen. At P-huset trænger til en kærlig hånd, og at der er behov for almene og ungdomsboliger kan man ikke komme udenom. Nye boliger vil givetvis medføre flere biler - dermed øges mængden af trafik i et område, der i forvejen er hårdt belastet. Det bør der gøres noget ved.

Vi, som bor i området, kan dagligt konstatere at mængden af biler og ikke mindst lastbiler stiger og stiger. Der er et stærkt behov for en trafikløsning i bykernen

Der er fokus på farlige cykelveje, og her er netop Østergade, Helsingørsgade og Sdr. Jernbanevej nogle af dem. Udrykninger fra politistationen, som ligger i Østergade, og brandvæsen, som vælger den korteste vej ud af byen, foregår oftest i hæsblæsende tempo til fare for alle, der færdes i de smalle gader.

Vi, som bor i området, kan dagligt konstatere at mængden af biler og ikke mindst lastbiler stiger og stiger. Der er et stærkt behov for en trafikløsning i bykernen. Lad os få en trafikplan, inden man fortsætter med nye lokalplaner og byggerier.

På den modsatte side af parkeringshuset bliver der bygget nyt sognehus på grunden ud mod vejen, hvor planen er, at de store træer skal fældes, således bliver bynatur ligeledes trængt. Jagten på arbejdspladser og nye "skatteborgere" må ikke alene gå forud for trafiksikkerhed og vores miljø. Det er faktum, at dødeligheden som følge af luftforurening fra biler er et stigende problem.

Tilmed vil færre p-pladser, som der lægges op til, og et privatejet parkeringshus, der kan bliver en dyr "fornøjelse" for parkering, medføre, at jagten på p-pladser i sidegaderne går ind.

"Giv byrummet et pusterum. Det er bydende nødvendigt med en samlet trafikplan for byen," mener Michael Liesk. Foto: Michael Liesk

Publiceret 10 July 2019 14:00