Modelfoto
Modelfoto
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Lærer: Store it-problemer på Hillerøds skoler

Netforbindelse og kommunal server spænder ben for lærer Stine Falk Nielsens daglige arbejde. Problemet er generelt på kommunens skoler, siger hun

"Jeg står i min 7. klasse. Vi skal gennemføre en digital læseprøve (...). Efter 60 minutter lykkes det at få alle elever logget på. Vi kan gå i gang. Efter fem minutter er de første tre elever røget af forbindelsen igen. 30 minutter tager læseprøven, men udfordringerne med de digitale forbindelser spænder ben. To timer senere står jeg med et ubrugeligt resultat".

Sådan skriver folkeskolelærer på Frederiksborg Byskole Stine Falk Nielsen i et brev til Hillerød Posten. I brevet giver hun udtryk for, at it og digitalisering af folkeskolerne i Hillerød Kommune halter langt bagefter ambitionerne.

"De digitale læremidler og platforme rummer en masse muligheder for både lærere og elever, men de bliver stort set ubrugelige, når net og kommunal server ikke fungerer optimalt. Jeg kan ikke basere min undervisning på det digitale, for jeg kan ikke regne med, at jeg kommer til at kunne gennemføre det planlagte," skriver hun endvidere i brevet, som hun håber, vil få politikerne til at reagere omgående på it-problemerne.

Ifølge Stine Falk Nielsen er det ikke kun på byskolen, at it-forbindelserne og computerne ikke kan følge med:

"Det er et generelt problem på folkeskolerne. Jeg har talt med kolleger, som nikkede genkendende til det. For alle de kommunale computere skal kobles til en server, og det er et stort problem, hvis kommunen går ud og investerer i nye digitale løsninger, og vi så ikke har computere eller forbindelser, der fungerer," uddyber hun over for Hillerød Posten.

Computere skal genstartes

Ifølge hende er internetforbindelsen svingende på skolen. Der har man i flere år forsøgt at finde ud af, hvad problemet var. Blandt andet fandt man ifølge hende ud af, at der var for mange såkaldte 'accespoints', som forstyrrede hinanden. Der var også noget omkring skolens alarm, der forstyrrede.

Samtidig er der en proces omkring at logge ind på den kommunale server via skolecomputerne, som ikke fungerer optimalt:

"Meget ofte får vi en besked om, at 'serveren ikke er til rådighed'. Og så sidder der en hel klasse på 24 elever og venter på at logge på. Ofte skal vi genstarte computerne, og det kan tage 20 minutter, før de er genstartet nok gange. Det er meget frustrerende for både lærere og elever," fortæller hun.

Stine. Privatfoto
Stine. Privatfoto

Få det fikset

Stine Falk Nielsen ved, at Kommunernes Landsforening har igangsat en national undersøgelse af it-forholdene på skolerne. Men hun mener ikke, kommunen behøver at vente længere på undersøgelsens resultater i Hillerød Kommune:

"Vi må bare konstatere, at der er et problem og få det fikset," siger hun og understreger, at folkeskolerne også er i konkurrence med de private skoler og derfor skal løse de problemer, der er.

"Nu har kommune i 2016 fået udarbejdet brochurer og film om, hvad hver enkelt skole kan, og det er jo rigtig fint. Men vi er også nødt til at påpege, når der er noget, der ikke virker".

I hverdagen får hun de digitale prøver til at fungere, for det giver god mening for eleverne at lære at læse på en skærm og finde rundt i prøverne, fordi mange af afgangsprøverne i 9. klasse netop er digitale. Men nogle gange er hun nødt til at bytte lokaler med andre lærere og klasser, fordi der kan være lokaler, hvor nettet fungerer bedre end i andre.

"Det er jo ærgerligt at bruge tid på at gå rundt og koordinere lokaleskift for at tage digitale prøver. Jeg vil gerne udnytte de muligheder, der er, fuldt ud, men det bliver nogle halve løsninger i realiteten," siger hun.

Læs hele Stine Falk Nielsens indlæg på www.hip.dk.

Publiceret: 14. Februar 2017 06:00
¨
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Hillerød Posten

Annonce
ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt