Kunstneren Simone Aaberg Kærn improviserede en rundvisning, da indvielsesceremonien var overstået.
Kunstneren Simone Aaberg Kærn improviserede en rundvisning, da indvielsesceremonien var overstået.
Foto: John Jessen Hansen
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Kunst fra krigszoner vækkes til live igen

Frederiksborgmuseet åbnede torsdag en udstilling med malerier fra danskernes krige i Libyen og Afghanistan

Malerier fra krigszoner - det er vel noget med soldater i farvede uniformer, der affyrer kanonkugler mod fjenden. Med stejlende heste, forladergeværer, sejlskibe under beskydning, storm på bymure...

Rigtigt er det da også, at bataljekunsten - som den slags kaldes - havde sin storhedstid op til og med krigen i 1864. Siden har krig - besættelsestiden bød jo kun på korte og få træfninger mellem det danske og tyske militær - ikke spillet den største rolle i Danmarkshistorien. Men det har de senere år ændret på med Danmarks krigsdeltagelse i blandt andet Afghanistan og i Libyens kamp mod diktatoren Gadaffi.

Netop de krige er i fokus på Frederiksborgmuseet, hvor en ny udstilling genopliver bataljekunsten. Torsdag var der åbning af udstillingen, hvor kunstnerne Mathilde Fenger og Simone Aaberg Kærn viser tegninger og malerier af både krigens personer og krigens konsekvenser.

At Frederiksborgmuseet sætter fokus på emnet begrundede direktør Mette Skougaard således under åbningsarrangementet:

" De seneste årtiers krige og militære missioner med dansk deltagelse er en fjern virkelighed for mange. Men selv om de militære operationer foregår langt væk fra dansk grund, så vil vi gerne gøre dem nærværende og bidrage til dialogen om en tid og begivenheder, som bliver til vores historie og fælles erindring."

Frederiksborgmuseet blev netop skabt som nationalhistorisk museum i dønningerne efter 1864-katastrofen.

"Det drejede sig om, at Danmarks befolkning skulle forlige sig med fortiden", sagde Mette Skougaard om de mange historiske motiver, der blev bestilt til Frederiksborg Slot i forbindelse med oprettelsen af museet.

"En del af værkerne, for eksempel Christian IIs fangenskab på Sønderborg Slot og Mordet i Finderup Lade, er blevet selve erindringen om begivenhederne."

Blandt Simone Aaberg Kærns udstillede værker er en serie, der hedder ramt.

"Den viser folk, der på den ene eller anden måde er ramt af krigen", siger hun om tegninger af soldater med fysiske kvæstelser, blodige sår eller blot chok i billedet.

"Det er ikke specifikke personer, det drejer sig om en sammensætning af flere af de personer, jeg mødte. De er lavet for at vise, at politk også har konsekvenser for de enkelte mennesker, der berøres af den."

Riddersalen lagde rammen om indvielsen af udstillingen, der ellers vises i Moderne Samling.
Riddersalen lagde rammen om indvielsen af udstillingen, der ellers vises i Moderne Samling.
Simone Aaberg Kærn fortalte blandt andet om sin serie
Simone Aaberg Kærn fortalte blandt andet om sin serie "Ramt" og om sine rejser ind i kampzonerne i Libyen.
Riddersalen var godt fyldt op.
Riddersalen var godt fyldt op.
Publiceret: 25. Maj 2012 11:00
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Hillerød Posten

ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt
ERROR: Macro disqus is missing!