Selma Judith. Foto: Nicolai Hegelund Vilhelmsen

Selma Judith. Foto: Nicolai Hegelund Vilhelmsen

Anmeldelser fra New Note Festival: Selma Judith var i top

Frivillige anmelder Dan Ingemann var begejstret over fere koncerter på New Note Festival, især Selma Judith, men også Dør nr. 13 og Fastpoholmen scorer højt

Af
Af Dan Ingemann

Hillerød Postens frivillige kulturanmelder

Koncertanmeldelser af New Note Festival-koncerter, 9. og 10. august 2019 - ifølge Hillerød Postens frivillige kulturanmelder Dan Ingemann.

Dør nr. 13, fredag eftermiddag. *****

Med radiohits som -E45-, og -Assistent- med omkvædet heller brænde om end at brænde ud, kom Dør nr. 13 bogstaveligt talt ud over scenen, da de indtog New Notes udendørs scene med et brag af en koncert.

Opkaldt efter Tivoliforlystelsen, der senere kom til at hedde Den Blå Vogn, kan man måske bedre forstå meningen med bandets vildskab. Med lyn i øjnene og et band i storform fik Dør nr. 13 snart publikum op af stolene til guitarrock, der let ville kunne forveksles med Minds of 99.

Dør nr. 13. Foto: Olivia Yakoob

Dør nr. 13. Foto: Olivia Yakoob

Clarissa Connelly ***

Efter en fremragende og energisk koncert med Dør nr. 13, blev luften desværre langsomt lukket ud af ballonen, da Clarissa Connelly live ikke formåede at fange publikum ind, til en optræden, der bar præg af dygtige musikere, som ikke ænsede hinanden.

Med lydmæssige udfordringer, der i momenter skar i ørene og harmonier, som langt fra var harmoniske, var Clarissa Connellys teatralske optræden desværre ikke en ubetinget succes. Sjovt nok fungerede koncerten bedst i de to sidste numre, hvor jeg valgte at opleve musikken med lukkede øjne.

Søn ****

Hvordan pokker skal man anmelde fænomenet Søn? En høj slank hvid fyr uden et hår på hoved, som i hvide bukser og lys skjorte danser underligt rundt og synger underlige sange på dansk om Ikea, porno, skandinavisk design, Malmø og plastik bestik. Med et fremragende band og en stil, der blander rock og britpop, er Søn et spøjst bekendtskab på en rigtig positiv måde. Og jo, teksterne er hverdagsagtige og sære på samme tid, og man kommer i tvivl, om der egentlig er tale om sang, eller om det er spoken word med musik. Et band hvis tekster virkelig får den nysgerrige lytter til at spidse ørerne.

Søn. Foto: Olivia Yakoob

Søn. Foto: Olivia Yakoob

Fastpoholmen *****

Svenskhall er måske ikke en genre, man løber ind i så ofte, men heldigvis havde New Note spottet orkestret og inviteret dem til at lukke festivalens første dag. Og hvilket koncert.

Forventningerne var tårnhøje, men Fastpoholmen var ikke kommet til Hillerød for at skuffe publikum. Med et brag af en koncert på svensk/dansk fyldte det 8 m/k store orkester Truckhallens scene ud til den sidste kvadratmeter og gav med blæsersektion og reggae vibe en festlig, sjov og medrivende koncert.

At en del af publikum langsomt sivede ud mod slutningen af koncerten ændrer ikke på, at Fastpoholmen virkelig var en super god musikalsk helhedsoplevelse. Som bonus kan oplyses at spiller igen i Vega den 13. september.

Fastpoholmen. Foto: Olivia Yakoob

Fastpoholmen. Foto: Olivia Yakoob

Ganger ****

På en næsten mørklagt og røgfuld scene blev Ganger sat i scene med deres kun 2. live optræden nogensinde. Den manglende live erfaring var det dog ikke muligt at mærke på det velspillende band, der kom vidt omkring med deres elektroniske og dansksprogede pop. Efter en stærk start med b.la numret -Kometen-, tabte de lidt momentum dog for igen sætte en stærk afslutning ind med en fantastisk buldrende version af -Dejlig er jorden- samt det fænomenale radiohit -Olympisk- der handler om at stjæle et tv fra et sommerhus og gemme det i en carport.

Ganger. Foto: Olivia Yakoob

Ganger. Foto: Olivia Yakoob

Selma Judith ******

Da dørene blev åbnet til Truckhallen, og publikum havde vænnet sig til den mørklagte scene, der kun var oplyst af et svagt blå lys, var der måske nogen der tænkte, at de nok var gået forkert. Det eneste, der var af se på scenen, var en taburet og en stor harpe. Efter en varm præsentation dukkede en ydmyg, smilende og lidt genert Selma op på scenen og proklamerede, at publikum var velkommen til at gå under koncerten, hvis det skulle blive for kedeligt eller for varmt!

Efter bare få sekunder kunne ingen dog være i tvivl om, at et af de helt store momenter i New Notes historie var ved at tage form. R’n’b på harpe er næppe en kombination, som mange har hørt før, men Selma Judith viste fra første strofe, at hun sandsynligvis vil kunne synge R’n‘b til hvilket som helst instrument med succes.

Jeg tvivler på, at nogen forlod koncerten frivilligt før tid. Helt sikkert er dog, at Selma Judith helt velfortjent fik det største bifald på årets New Note festival.

Aksglæde ****

Glæde var der i metermål, da Aksglæde gik på scenen lørdag aften for at sætte punktum for årets New Note-festival. Der kan ikke være tvivl om at Aksglæde arbejder benhård for at ramme den brede smag og med stor success, hvis man ser på publikums begejstring. Med en sikker pop-rock lyd og tekster, der for det meste fik hjerte til at rime på smerte, kom man hurtigt til at tænke på Phlake og Thomas Helmig.

Da vi så også blev præsenteret for et cover af netop Thomas Helmig, blev det næsten som at spise Frosties med ekstra sukker på.

Fremhæves skal numret -Fantomfølelser- som vi også fik en spagsprøve på i akustisk version som ekstra ekstranummer. Ingen tvivl om, at dem som var kommet for at høre netop Aksglæde, ikke blev skuffet af Aksglædes charme og velsmurte pop. Bandet var virkeligt velspillende og Aksglæde var på og nærværende på samme tid og var en fornem afslutning på årets New Note festival.

Aksglæde. Foto: Olivia Yakoob

Aksglæde. Foto: Olivia Yakoob

Publiceret 15 August 2019 17:00