Læs anmeldelserne: VETO satte flot punktum for en forrygende New Note festival

Af
Af Dan Ingemann

festival Hillerød Postens frivillige anmelder Dan Ingemann havde en forrygende New Note festival.

Læs hans anmeldelser af koncerterne her:

Koncertanmeldelse: Katalysator

Torsdag eftermiddag i Truckhallen

Med et setup bestående af trommer, el-guitar, kontrabas samt saxofon som det bærende instrument blev vi for en stund mindet om, at New Note i sin tid startede som en jazzfestival, da Katalysator gav en meget varm koncert i Truckhallen.

Med en bund bestående af af støvet sax-jazz som det bærende element tilsat elementer af guitar-rock, spoken words og toner, der det ene øjeblik fik tankerne henledt til et James Bond-tema, kom vi musikalsk ret vidt omkring.

Med sin særegne genre, der ligger et godt stykke fra New Notes nuværende musikprofil, var det tydeligt mod slutningen af koncerten, at Katalysator ikke formåede at fastholde en del af publikum, som langsom sivede udenfor, hvor der også var en mere behagelig temperatur.

Med tekster som Evaporerende drivtømmer, Uendelig - Foranderlighed og Intet forandrer sig aldrig, kunne man få den tanke, at der er tale om et DTU-band med en masse ideer, som samlet set dog blev lidt for rodet.

Alt i alt dog en rigtig fint bekendtskab med gode ideer, som kulminerede mod slutningen af koncerten.

Jærv. Foto: Olivia Yakoob

Jærv. Foto: Olivia Yakoob

Koncertanmeldelse: Jærv

Torsdag aften på udescenen

Vil man prøve at beskrive Jærv ved at sammenligne med andre kunstnere, komme man i første omgang til at tænke på Soleima, China, Kathinka og MØ.

Med en insisterende elektro-poprock og dansksprogede tekster og den karismatiske Amanda Glindvad i front på udendørsscenen, fik vi igen et eksempel på, hvor gode New Note er til at spotte nye, interessante navne.

Med sit lange hår og udseende som én fra et middelalder-metalband må man sige, at skindet i dette tilfælde bedragede. Med smittende electro beats og sine klare stemme var det tydeligt, at Amanda befinder sig bedst helt ude på kanten af scenen, hvilket også smittede positivt af på musikken. Med en lidt mere insisteren på at få publikum op af stolene kunne det sagtens være gået hen og blevet årets helt store havefest med numre som Stille hjerte, En anden drøm og ikke mindst ekstranummeret Befri mig.

Koncertanmeldelse: Fugleflugten

Torsdag aften i Truckhallen

Københavnske Fugleflugten var scenesat til at slutte torsdag aftens musikprogram. Men sin dansksprogede guitar baserede støjrock skulle de forsøge at leve op til New Notes tidligere succeser med Blaue Blume, Minds of 99, Reptil Youth og Fribytterdrømme.

Musikalsk set var det tale om det perfekte match med en lyd a la The floor is made of lava tilsat Bisses stemme.

Med en fræsende shoegaze-guitarlyd og en mudret stemme var det tydeligt at se, at koncerten klart var bedst for dem, der allerede havde et forhåndskendskab til Fugleflugten.

Desværre blev det først rigtig fed og vildt til allersidst, hvor mange tilskuere allerede var sivet ud af bagdøren og derfor b.la gik glip af det iørefaldende nummer Mig og mig selv.

AyOwA. Foto: Olivia Yakoob

AyOwA. Foto: Olivia Yakoob

Koncertanmeldelse: AyOwA

Fredag aften på udescenen

Mens solen var ved at gå ned over Hillerød, gik en oplagt Hannah Schneider med sit band AyOwA på scenen med en musik, der bedst beskrives som emotionel elecktro-pop. Med et yderst oplagt band bestående af cello, trommer, guitar, bas og en pult med diverse elektroniske maskiner samt en perfekt justeret lyd, var det en stor oplevelse at få lov til at høre de fine nuancer i Hannahs stemme, som særligt lod sig bemærket i numrene Sommer, Fri og ikke mindst Insomnia. Med små kommentarer til mange af numrene og New Note i særdeleshed blev der tale om en rigtig god og inkluderende koncert.

Moses

Moses "Andreas". Foto: Olivia Yakoob

Koncertanmeldelse: Moses “Andreas”

Fredag aften i Truckhallen

Hvem pokker er Moses “Andreas”? Var min første tanke. Et underligt navn til et band som jeg aldrig havde hørt om før. Med en smittede dansksproget pop og den yderst karismatiske Andreas i front blæste Moses “Andreas” på det nærmeste Truckhallen omkuld i et brag af en flabet elektro pop-fest med Andreas lyse falsetstemme og gnistrende energi. At Moses også formåede at lyde som en blæser trio uden brug af instrumenter gjorde ikke oplevelse mindre interessant. Med et band fuldt af store egoer, som fungerede som en sammensmeltet enhed, var Moses “Andreas” nok et af New Notes største scoop i år. Lyt til Gazeller og du ved hvorfor.

Koncertanmeldelse: Ibrahim electric

Fredag aften på udescenen

Endnu engang havde New Note skuet tilbage i tiden og havde hyret et orkester ind der genremæssigt lå i forlængelse af New Notes tidligere musikprofil. Som en trio bestående af trommer, elektrisk guitar og orgel som det altoverskyggende instrument, kunne trioens musik bedst beskrives som et jazzet orgel-lokomotiv fra helvede. At lokomotivet havde så forbandet meget swing, at det var umuligt at siddet stille, kunne tydeligt ses på det store begejstrede publikum, som ivrigt lod sig rive med på Ibrahim electrics musikalske rejse til en anden tid.

Koncertanmeldelse: Emil Kruse

Fredag aften i Truckhallen

Tradition tro skal fredag aften på New Note altid sluttes af med en ordentlig fest. Til at varetage denne opgave i år have New Note allieret sig med Emil Kruse som med sin dansksprogede hiphop burde være garant for en ordentlig fest.

Hurtig blev pladsen helt foran scenen fyldt op, og der kom også hurtigt gang i hip hop-festen med en veloplagt Emil Kruse i front.

Desværre virkede resten af bandet, som om at de kun var med som statister og ikke helt ønskede at deltage fuldt ud i festen. Meget sympatisk forsøgte Emil Kruse at insistere på, at der skulle festes, og det lykkedes også takket være det begejstrede publikum og hittene Hvorhen og Hørt fra dig.

Koncertanmeldelse: Moody

Fredag aften udescenen

Et smuglyt af Moody på Soundcloud kunne måske give én det indtryk, at aftenens koncert nok ville gå hen og blive en lidt sløj omgang. Heldigvis var Moody dog ikke kommet til Hillerød for at spille ballader, men for at sparke en ordentlig pop-fest i gang, på den sidste dag af New Note Festivalen.

Med en attitude som en ung Robyn med kasketskyggen i nakken og tudser op af armene, kom der så meget gang i festen, at et størrer tordenuvejr brød løs med blæst og kaskader af regn, der dog ikke kunne holde det feststemte publikummer tilbage for en afkølende regndans mod slutningen af koncerten.

Koncertanmeldelse: Veto

Lørdag aften: Truckhallen

Efter flere års fravær fra den danske musikscene er Veto nu tilbage, og New Note havde vanen tro programsat årets hovednavn til at afslutte årets festival - og igen i år gik det ikke stille af for sig.

Med et lysbombardement samt et lydniveau, der var højt, men ikke for højt, gav Veto med Troels Abrahamsen i storform et brag af en koncert med med deres vante elektro rock holdt i mol.

Selvfølgelig blev vi ikke snydt for storhittende You say Yes I say yes, You are a knife og det helt eminente This is not. Særlig stærkt stod dog deres nye nummer I am here hvis titel tydelig siger, at Veto - de er her stadig.

Et flot punktum for en forrygende 2018 New Note festival.

Publiceret 14 August 2018 16:39

SENESTE TV