Visitationen ’glemte’ at give hjemmeplejen besked på at besøge Ole Jensen en hel weekend, hvor hustruen, Minna Ørsted, var bortrejst til et familie arrangement. Kommunen beklager fejlen i en mail til ægteparret. Foto: Claus Beyer
Visitationen ’glemte’ at give hjemmeplejen besked på at besøge Ole Jensen en hel weekend, hvor hustruen, Minna Ørsted, var bortrejst til et familie arrangement. Kommunen beklager fejlen i en mail til ægteparret. Foto: Claus Beyer
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Hjemmeplejen glemte 86-årige Ole en hel weekend

Systemfejl hos hjemmeplejen efterlod 86-årige Ole Jensen alene, mens hustruen var til et familiearrangement

Af Claus Beyer

Frustration og magtesløshed er resultatet af det, der skulle være en hyggelig weekend sammen med familien for Minna Ørsted fra Hillerød. Hun er gift med 86-årige Ole Jensen, der i de seneste år er blevet ramt af alvorlig sygdom og derfor har brug for at have mennesker omkring sig hver dag.

”Ole har blandt andet to cancerdiagnoser, og hans helbred er ikke så stærkt, at han kan være alene hjemme i for lang tid af gangen. Derfor har vi også tidligere haft daglig hjemmehjælp til på- og afklædning samt assistance to gange om ugen til bad og personlig hygiejne. Det var i sig selv en udfordring, da vi aldrig vidste, hvad tid hjemmehjælpen kom - hverken morgen eller aften. Nogle gange kom de allerede klokken 19 for at hjælpe ham af med tøjet. Men det værste var, da de udeblev en morgen/formiddag. Vi kontaktede hjemmeplejen cirka klokken10.40 for at høre nærmere om, hvornår han kunne forvente besøg. Vi blev kontaktet 10 minutter senere af den hjemmehjælper, der skulle have været hos os, og hun sagde: 'Jeg var på besøg hos jer for en time siden, og Ole sagde, at han nok selv skulle klæde sig på'. Hun oplyste samtidig, at hun også havde været der dagen før for at give ham et bad”.

Fik du læst: "Mor er udsat for omsorgs- og plejesvigt"

“Det endte i en ophedet diskussion, hvor hjemmehjælperen fastholdt sin forklaring, og der kom derfor ingen løsning på problemet, og hjemmehjælperen afbrød samtalen”, fortæller Minna Ørsted, der fortsat er rystet over sagen.

”Vi kontaktede derfor Christina Thorholm (formand for sundhedsudvalget, red.), som efterfølgende kontaktede hjemmeplejen. Samme dag klokken 11.18 blev vi så kontaktet af en medarbejder fra hjemmeplejen, der fra starten ikke ville oplyse sit navn. Først efter flere opfordringer lykkedes det at få at vide, hvad hun hedder, og det var samme navn som hjemmehjælperen, vi talte med tidligere på dagen. Forklaringen til hændelsen var, at hjemmehjælperen, efter at hun havde talt med en kollega, havde fundet ud af, at hun havde taget fejl af vores adresse og en anden,” fortæller Minna Ørsted.

Alene hjemme og glemt

Senest har ægteparret oplevet, at hjemmeplejen er udeblevet fra et aftalt weekendbesøg, hvor Minna Ørsted skulle rejse i forbindelse med et familiearrangement.

”Som pårørende til en syg ægtefælle har man også brug for lidt tid sammen med andre mennesker, eksempelvis familien. Da vi i familien havde et arrangement i starten af november på Sydsjælland, aftalte Ole og jeg, at jeg skulle tage med, når bare vi kunne aftale med visitationen og hjemmeplejen, at de kiggede forbi til ham hver dag for at se, om alt var ok og samtidig lige huske ham på at spise noget mad,” fortæller Minna Ørsted, der dog slet ikke fik den afslappende og hyggelige tur, som hun havde glædet sig til.

”Aftalen med hjemmeplejen blev bekræftet på skrift den 30. oktober, og jeg tog som aftalt af sted om fredagen og skulle komme tilbage søndag formiddag. Men der kom ingen på besøg fredag aften, hvilket gjorde Ole ked af det, og jeg blev bekymret. Vi blev dog enige om, at det nok skulle gå – der kom jo besøg om lørdagen - troede vi. For endnu engang udeblev hjemmeplejen, og herefter havde jeg det rigtig skidt, og Ole blev endnu mere ked af det,” fortæller hun.

Beklager systemfejl

”Jeg skrev derfor med det samme en klage til Ældre- og Sundhedschef Hella Obel, da jeg tidligere ikke har haft held med at klage over mange andre forhold. Efter få dage fik jeg så svaret fra Hella Obel, men jeg har svært ved at bruge det noget som helst – for tør jeg nogensinde tage med til andre arrangementer,” siger Minna Ørsted, der modtog følgende forklaring på hjemmeplejens udeblivelse:

”Din frustration over ikke at kunne stole på en aftale er helt forståelig. Jeg har undersøgt sagen, og der er desværre sket en meget beklagelig systemfejl, som betyder, at opgaven aldrig er blevet sendt videre til Hjemmeplejen men blevet hængende i systemet. Vi gør meget ud af at lære af fejl og håber, at det aldrig gentager sig,” skrev Hella Obels i mailen til Minna Ørsted.

Publiceret: 29. November 2017 05:00
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Hillerød Posten