“Jeg ved godt, det lige har været jul, men derfor kan man jo godt ønske sig den resterende finansiering,” sagde regionsformand Sophie Hæstorp Andersen til blandt andre formanden for Transportudvalget, Lennart Damsbo-Andersen (tv.). Foto: Jeanette Hougaard
“Jeg ved godt, det lige har været jul, men derfor kan man jo godt ønske sig den resterende finansiering,” sagde regionsformand Sophie Hæstorp Andersen til blandt andre formanden for Transportudvalget, Lennart Damsbo-Andersen (tv.). Foto: Jeanette Hougaard
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Folketingsmedlemmer på trafik-rundtur

Transportudvalget besøgte Hillerød og flere andre nordsjællandske byer for at høre om sorte huller i infrastruktur og behovet for en ombygning af Hillerød station

Det var et tæt program, der ventede 12 folketingsmedlemmer i onsdags. De 12 folkevalgte, der sidder i Folketingets Transportudvalg besøgte først Frederikssund og Hundested for at høre om by- og erhvervsudviklingsprojekter og lokale behov for udvikling af infrastruktur, inden de om eftermiddagen steg ud på perronen på Hillerød station og blev budt velkommen af lokale byrådsmedlemmer.

Her i den gamle stationsbygning fik dagens gæster fra Christianborg forklaret, hvorfor det er nødvendigt at staten lægger yderligere penge i en ombygning af Hillerød station og en udvidelse af Favrholm station ved det kommende supersygehus.

Ingen lovede noget

Borgmester Dorte Meldgaard (K) var naturligvis også med under hele programmet og lagde rådhus til, da repræsentanter fra erhvervslivet senere på aftenen også fortalte Transportudvalget om trængslen på landevejene.

Og hun var meget glad for besøget, sagde hun bagefter:

" De (Transportudvalget, red.) lover jo selvfølgelig ikke noget og det havde vi heller ikke forventet. Men da vi var sammen med dem bagefter, sagde de, at det var rart at komme ud at se det i stedet for kun at få præsenteret det på et stykke papir. Det tror jeg, de fleste kender fra sig selv, at det gør noget andet at se tingene med sine egne øjne."

De klare argumenter

Transportudvalgets medlemmer fik både en rundvisning på stationen og forklaret teknik og argumenter for at sætte stationsinvesteringen på skinner.

"De nuværende investeringer er ganske enkelt ikke nok i forhold til de udfordringer vi står overfor. Og Trængselskommisionen pegede jo også på, at selv med investeringer i størrelsesordenen 30-40 mia kr. så vil vi stadig opleve at trængslen i hovedstadsområdet kommer til at vokse og måske helt kommer til at vokse os over hovedet," sagde regionsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) indledningsvis til gæsterne.

Som et eksempel på fremtidens trængsler nævnte hun, at hovedstadsområdet vil få en tilflytning på 200.000 mennesker i de kommende 10 år, og noget af den tilflytning vil også få en afsmitning på Nordsjælland.

Dertil kommer at Hillerød station i forvejen har syv millioner rejsende om året - og ikke mindst - byggeriet af det nye sygehus ved Favrholm. Disse forhold kalder på en opgradering og en medfinansiering fra staten, lød dagens utvetydige budskab til de besøgende.

Forbedret adgang

Det helt konkrete forslag, som Transportministeriet selv udarbejdede i 2015, var forslaget om at sammenbinde lokalbanens sydvestlige linje, Frederikværksbanen, og Lokaltogs nordlige linier til Tisvildeleje, Gilleleje og Helsingør.

En sammenbinding af togskinnerne betyder at pendlere til job og uddannelse samt ambulante patienter, ansatte og besøgende det nye hospitalvil ved Favrholm kan køre på tværs i Nordsjælland uden togskift. Desuden kan man med ombygningen på Hillerød station og anlæg af ekstra spor på Favrholm få mulighed for flere afgange fra alle nordlige linier på samme tid.

“Det er småpenge”

En ombygning på Hillerød station vil koste 182 mio. kr. og den billigste løsning med ekstra spot ved Favrholm vil koste 82 mio. kr. - så den samlede omkostning bliver 264 mio. kr.

Stat og Hillerød Kommune har allerede afsat henholdsvis 17 mio. kr. og syv mio. kr. Samtidig har Region Hovedstaden en pulje på uforbrugte midler på 171 mio. kr. som, hvis transportministeren giver tilladelse til det, gerne lægges i projektet.

Hvis det sker, er det 68 mio. kroner, der søges om statens velsignelse til.

"Småpenge", som en af tilhørerne på stationen kommenterede.

"Men 68 mio. kr. her og 68 mio. kr. dér bliver jo samlet set også til noget. Her tror jeg, det er godt, for i Transportudvalget sidder der medlemmer fra hele landet, at vi fik muligheden for at vise vores udfordringer frem og hvad de betyder for borgere, virksomheder og dem, der arbejder, men ikke bor i byen," siger Dorte Meldgaard.

De udfordringer erhvervslivet har med infrastrukturen, fik Transportudvalget også klar besked om sidst i programmet af direktøren for SCT Transport i Gilleleje, Hanne Bødker Petersen. Hun fortalte, at trængslen på landevejen koster firmaet 20% i tabt omsætning. I stedet for at køre fem tur dagligt til København kan lastbilerne kun nå at køre fire ture på grund af bilkøer.

Også Kim Vejlby Hansen, direktør for Foss, gav dem noget at tænke over:

"Han sagde, at kan være en konkurrenceulempe, når man skal rekruttere i forhold til virksomheder, der ligger andre steder," fortæller borgmesteren.

Er der noget, som tyder på, at Transportministeren giver lov til at Region Hovedstadens frigiver 171 mio. kr. til stationsprojektet?

"Som jeg hørte det, var der ingen der sagde hverken ja eller nej til det. Det blev nævnt som en klar besked, udvalget skulle tage med hjem til Christianborg. De penge ville jo hjælpe en hel del."

Publiceret: 10. Januar 2017 20:00
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Hillerød Posten

ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt