Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Upraktisk trafikal løsning – nej tak

Af Jeppe Tønsberg,
Trollesmindevænget 1, Hillerød

Den foreslåede ombygning af Hillerød Station blev i et læserbrev her i avisen i sidste uge omtalt som tiltrængt. Men måske er ombygningen (den såkaldte ”Lokalbaneløsning”) slet ikke til fordel for hovedparten af de rejsende, tværtimod.

Det geniale ved Hillerød Station i dens nuværende udformning er, at alle tog ankommer og afgår fra én fælles perron i gadehøjde, så alle togskift og skift mellem tog og busser kan ske i samme niveau uden trapper.

Ombygningen vil betyde, at nogle af Lokalbanens tog skal kunne køre igennem Hillerød Station langs med perronen ved stationsbygningen. Det skal gøre det muligt for rejsende nordfra, der vælger at rejse med tog til det planlagte supersygehus syd for Hillerød, at slippe for at skifte tog i Hillerød.

Men ombygningen vil umuliggøre alle skift til og fra S-togene i niveau, også skift med busser. Adgang til S-togene vil kun kunne ske ad en gangbro eller en tunnel. Den nuværende gangbro fra parkeringspladsen øst for stationen til perronen har en højde på 32 trin, altså 64 trin at passere. Der er ikke elevator, og selv for folk, der ikke er ældre, gangbesværede eller medbringer cykel eller barnevogn, er gangbroen en mærkbar forhindring.

Ombygningsplanerne er ikke tilgængelige på biblioteket eller rådhuset i Hillerød. Men de kan ses på Banestyrelsens hjemmeside www.bane.dk. Google-stikordet er: Hillerød Station Ombygning. Ombygningen vil koste mellem 149 og 214 millioner kr. (billigste hhv. bedste løsning, side 11).

En tabel side 32 over den nutidige trafik viser, at ombygningen kun vil være til gavn for højst 6% af de rejsende, der skal skifte mellem Lokalbanens tog. Op til 62% af de rejsende fra Lokalbanen skal kun til Hillerød og har ikke brug for en ombygning af stationen. Til gengæld skal op til 50% af de rejsende skifte til S-tog og må altså op og ned ad trapper. Procenttallene er forskellige for Lokalbanens fire strækninger fra Hundested, Tisvildeleje, Gilleleje og Helsingør.

Naturligvis vil trafiktallene ændre sig, når supersygehuset tages i brug; men antallet af togrejsende til sygehuset vil antagelig stadig være forsvindende lille i forhold til den samlede trafik på Hillerød Station. Den kostbare ombygning af stationen til gennemkørsel for Lokalbanen vil kun være til fordel for et lille fåtal af de rejsende, hvorimod den vil være ligegyldig for den ene og direkte skadelig for den anden halvdel.

Hvilke politikere vil bruge så mange skattekroner på at genere deres vælgere?

Publiceret: 19. Marts 2017 07:00
¨
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Hillerød Posten

Annonce
ERROR: Couldn't open file \\ND5-d-fil-01\templates\POL\WEB\GlobalPaths\PL_SharedTemplates\macros\billboardbanner.pbo
Error message returned was: Out of memory
Annonce
ANNONCER
Se flere