Arkivfoto
Arkivfoto
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Dansk Blindesamfund: "Hillerød er den værste kommune, hvad angår ventetider"

Nordsjællandsk formand mener, at Hillerød Kommune ligger ’nummer chok’ i sagsbehandlingstider

Det er ikke et sjældent syn, at svagtseende venter længe på at få svar på, om de kan få bevilget et hjælpemiddel, når de bor i Hillerød Kommune.

Det siger kredsformand i Dansk Blindesamfund Nordsjælland Jørgen Eckmann til Hillerød Posten:

“Jeg hører jævnligt fra vores medlemmer, som bor i Hillerød Kommune, at de venter på det ene, andet eller tredje. De er bare sulens længe om det, og sådan har det været længe”.

Ifølge ham har foreningen forsøgt at snakke med kommunen og klage, men der er ikke sket noget:

“Det er som om, at der ikke er nogen, der skal komme og fortælle dem noget,” siger han.

Ifølge kommunens egne optegnelser er der en sagsbehandlingstid på 1-5 hverdage, når det gælder akutte varige behov som for eksempel ved trygsårsproblemer eller udskrivning fra sygehus. Ventetiden er på 2-6 måneder, når det gælder 'ikke komplekse sager', for eksempel om hjælpemidler til basale daglige gøremål og ved risiko for fald. Til gengæld kan der gå 8-12 måneder ved 'komplekse sager', for eksempel ved større tekniske hjælpemidler og boligindretninger.

Ifølge Jørgen Eckmann er ventetiden bare længere i Hillerød:

“Jeg er formand for de ni kommuner i Nordsjælland, og her ligger Hillerød simpelthen bare nummer chok. Det er den værste kommune, hvad angår ventetider - der kan ingen konkurrere med Hillerød,” siger han og mener, at det for eksempel er noget nær “vanvittigt” at sagsbehandle om en stok, som koster mellem 1500-2000 kroner.

“Så koster det mere at sagsbehandle, end hvad stokken koster. Der er steder, hvor de siger, at det giver sig selv, at folk har brug for en stok, når de er blinde - eller et eller andet til erstatning for det syn, de har mistet. Det burde man ikke være måneder om at finde ud af. Man burde bare sætte en underskrift, og så er det færdigt”.

Imens de venter på svar, bliver de blinde isolerede:

“Deres muligheder for at komme uden for hjemmet bliver stærkt begrænsede. De er afhængige af, at andre tager dem ved hånden, hvis de skal deltage i noget. Det er som om, at det syn, der ligger bag, er, at 'så kan de bare blive siddende herhjemme og glo',” lyder det fra formanden.

Vil spørge til ventetider

Formanden for Handicaprådet i Hillerød, Michael Davidsen, som selv er med i Dansk Blindesamfund, kender ikke til de konkrete sager og har heller ikke hørt så meget om lange ventetider i de tre år, han har siddet i rådet.

“Men jeg har fået en henvendelse, som spørger til ventetiderne, så nu vil jeg spørge til det i forvaltningen. Jeg synes ikke, det lyder rimeligt,” siger han til Hillerød Posten.

De er dog i Handicaprådet blevet orienteret om, at kommunen har udfordringer med ventetiderne, fortæller han - han mindes dog ikke præcis, hvornår orienteringen kom.

“Det kan jo ikke være rigtigt, hvis ventetiden er op til et år, som borgeren har fået at vide. Det må bero på en misforståelse,” siger han og understreger, at han ikke vil forholde sig til den konkrete sag om Helge Frants Hinsch.

Nu vil han også spørge de andre medlemmer i Handicaprådet, om de oplever lang ventetid for deres medlemmer:

“Der sidder jo folk med andre typer handicap. Én ting er, hvad jeg hører i Dansk Blindesamfund, noget andet er, om andre organisationer mærker lange ventetider,” siger han.

På grund af påskeferien har det ikke været muligt at få et svar på kritikken fra Hillerød Kommune. Men Hillerød Posten følger op med et svar snarest muligt.

Publiceret: 18. April 2017 11:00
¨
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Hillerød Posten

Annonce
ANNONCER
Se flere