Volkswagen Up har været alletiders salgssucces herhjemme med i alt 63.834 solgte biler siden lanceringen i februar 2012. Foto: VW

Volkswagen Up har været alletiders salgssucces herhjemme med i alt 63.834 solgte biler siden lanceringen i februar 2012. Foto: VW

Nu er det snart slut med de populære mikrobiler

Seat og Skoda har indstillet produktionen af deres mindste biler, og snart vil det angiveligt også være slut med VW Up. I stedet for kommer bilerne med elmotor til næste år

Af
Christian Schacht

mikro Volkswagen, der også står bag Seat og Skoda, har droppet at udvikle en afløser til de små Up-, Mii-og Citigo-modeller. Og for de to sidstnævnte modellers vedkommende har det allerede en dramatisk betydning.

Seat Mii har været den mindst solgte af de tre, men 12.884 danskere har alligevel skrevet under på en slutseddel. Foto: Seat

Seat Mii har været den mindst solgte af de tre, men 12.884 danskere har alligevel skrevet under på en slutseddel. Foto: Seat

Ved udgangen af juli har man nemlig stoppet produktionen, og dermed er det slut med de to billigbiler, der ellers har været populære herhjemme.

Siden lanceringen i foråret 2012 har 29.624 danskere købt en Skoda Citigo, mens 12.884 har investeret i en Seat Mii.

"Skoda Citigo er helt udsolgt, og der er ganske få Mii tilbage på det danske lager," siger Jana Olsen, der er pressechef for både Seat og Skoda i Danmark.

Skoda Citigo har været vigtig for forhandlerne, og der er solgt i alt 29.624 stk., men nu er det slut. Foto: Skoda

Skoda Citigo har været vigtig for forhandlerne, og der er solgt i alt 29.624 stk., men nu er det slut. Foto: Skoda

I resten af Europa har det dog knebet med interessen for Seats og Skodas version af mikrobilen, og udsigt til nye skrappere krav til mere sikkerhedsudstyr og ikke mindst store udgifter til miljøvenlig teknologi for at leve op til nye EU-krav om CO2-udledning har fået koncernen til at droppe sine helt små biler.

Up fortsætter lidt endnu

Volkswagen Up, der har været den klart mest populære model, fortsætter dog, men hvor længe, tør pressechef Thomas Hjortshøj ikke spå om.

"Det eneste, jeg kan sige, er, at VW beholder Up i programmet et stykke tid endnu, men modelprogrammet er indskrænket til kun at omfatte benzinmotoren med 60 hk og GTI-versionen. Dermed er det også farvel til TSI-versionen, der har 90 hk, og som blev introduceret for tre år siden. Versionen med 75 hk har været væk fra det danske marked i et stykke tid allerede."

VW Up var i en lang periode Danmarks mest solgte bil og lå således nr. 1 på salgslisten i 29 måneder i træk fra midten af 2012 og frem.

"Den har selvfølgelig været en vigtig model for os, men nu er det andre biler, der trækker læsset," siger Thomas Hjortshøj.

VW Up sælger dog stadigvæk omkring 500 eksemplarer hver måned.

Der er ikke kommet nogen officielle udmeldinger fra Volkswagen omkring produktionen af Up, der er solgt i 63.834 eksemplarer herhjemme, men flere internationale medier spekulerer i, at det vil være slut "senest i løbet af 2020.

Helt slut med Seat Mii, Skoda Citigo og snart også VW Up er det dog ikke.

I stedet for at producere klassiske mikrobiler med benzinmotor er fabrikken ved Bratislava, Slovakiet ved at geare op til at spytte rene elbilversioner ud.

De nye elbiler kommer til Danmark i slutningen af første kvartal næste år, og priserne kendes endnu ikke.

Billedtext:

Billedtext: Alle tre mikrobiler fra Seat, Skoda og Volkswagen genopstår som rene elbiler til foråret. Prisen vil ligge et godt stykke under 200.000 kr., måske helt ned til 150.000 kr. Foto: Skoda

Billedtext:

Billedtext:

Publiceret 13 August 2019 10:13