Den nye elbil, Jaguar I-Pace, er netop blevet kåret til Den Internationale Årets Bil. På hug ved den side er Søren W. Rasmussen.

Den nye elbil, Jaguar I-Pace, er netop blevet kåret til Den Internationale Årets Bil. På hug ved den side er Søren W. Rasmussen.

Årets bil: ”Vi står midt i revolutionen”

Kåringen af Den Internationale Årets Bil, den engelske elbil Jaguar I-Pace, markerer den største revolution i bilbranchen, spår ekspert

Af
Flemming Haslund

ELBIL Elbilen Jaguar I-Pace er netop blevet kåret til Den Internationale Årets Bil 2019. Kåringen fandt sted forud for biludstillingen i Genève, der varer til og med søndag den 17.marts.

”Kåringen af elbilen I-Pace er historisk,” vurderer Søren W. Rasmussen, der er Danmarks medlem af sammenslutningen af biljournalister, der står bag kåringen.

En på alle måder overraskende nummer to i kåringen; sportsvognen Alpine A11.

En på alle måder overraskende nummer to i kåringen; sportsvognen Alpine A11.

”Netop I-Pace vil sparke gang i den helt store omstilling fra biler på benzin og diesel til el,” vurderer han.

”I-Pace var den eneste rent elektriske bil i det syv bil store finalefelt forud kåringen i år. Men vi kan meget vel stå i den situation, at der til næste år, til kåringen 2020, måske er syv finalister, der er elektrificerede på en eller anden måde.”

Bedstplacerede ”almindelige” bil i kåringen af Årets Bil, koreaneren Kia Ceed.

Bedstplacerede ”almindelige” bil i kåringen af Årets Bil, koreaneren Kia Ceed.

”Det er slet og ret den største revolution i bilbranchen!”

Den danske favorit

Søren W. Rasmussen havde i øvrigt ikke Jaguar I-Pace på førstepladsen i sit felt.

”Jo, englænderen er da en fin bil, men man kan jo næsten høre det på navnet alene, ”Jaguar,” den er jo ikke just en Folkevogn! Men den er en fantastisk bil, der trækker et stort smil hen over ansigtet på den, der kører den. Og vi kan jo godt li’ at køre bil; så det er en kvalitet i sig selv.”

”Alligevel gav jeg de fleste af mine point til Citroën C5 Aircross, der evner at genoptage en gammel fransk dyd, nemlig en fantastisk, komfortabel affjedring.”

”Dertil findes franskmanden i en plugin-version. Og da prisen passer bedre til Danmark, fik netop dén flest af mine point,” siger Søren W. Rasmussen.

Historisk tæt

Det er i øvrigt første gang nogensinde, at en Jaguar løber med titlen, og det var også et historisk tæt opløb.

Der var nemlig for første gang stemmelighed mellem to biler, og titlen kunne i stedet for Jaguaren være gået til en bil af en helt anden type, nemlig den lille franske sportsvogn Alpine A110. De to biler fik præcist lige mange stemmer - og Jaguaren vinder herefter på antallet af førstepladser.

FAKTA

De tre bedste

Vinder: Jaguar I-Pace

2: Alpine A110

3: Kia Ceed

Publiceret 06 March 2019 12:09