Her er den, Kevin Magnussens nye sorte racerbil. Som sidste år med Ferrari-motor.

Her er den, Kevin Magnussens nye sorte racerbil. Som sidste år med Ferrari-motor.

Se, Kevin Magnussens nye firmabil

”Den ser ond ud!” røg det ud af Danmarks Formel 1-kører, da han så sin nye racerbil for første gang

Af
Allan Bauer

SORT GULD Her er Danmarks Formel 1-kører, Kevin Magnussens nye våben til dette års sæson. Sort som natten er den, er bilen med navnet Hass VF-19. Og kendere af Formel 1-historien vil straks tilføje – sort som Lotus 72 fra begyndelsen af 1970’erne.

Haas-teamet nye medsponsor, det engelske energidrik-firma Rich Energi, er årsagen til, at bilen nu er blevet sort som guld, som erstatning for sidste års farver i grå, rød og sort.

Og her – Lotus 72, der er tæt ved 50 år gammel.

Og her – Lotus 72, der er tæt ved 50 år gammel.

Rent farvemæssigt leder den nye Haas tankerne tilbage til netop Lotus 72, som kørte banerne tynde i 1970-sæsonen med blandt andre Emerson Fittipaldi og Ronnie Peterson bag rattene.

Hass’ nye bil blev fornylig præsenteret i London, hvor Magnussen sammen med teamkollegaen på Haas, Romain Grosjean, og holdchef Gunther Steiner deltog.

”Den er fed. Den ser hurtig og vred ud,” sagde Magnussen til præsentationen. ”Og ja, faktisk skal der ikke meget til, inden vi havner på podiet i år!”

Med bemærkningen, ”den ser vred ud,” skrev Kevin Magnussen sig ind i historien med stærke one-linere på linje med sin far, Jan Magnussen. I sin tid, da han så sin Stewart-Ford Formel 1 for første gang, røg det ud af ham: ”Hvordan finder jeg skridgrænsen med den!”

Den kommende sæson er den fjerde, hvor Haas kører Formel 1, og det er tredje gang, at Magnussen er bag rattet i den ene af holdets to racere. Derfor glæder danskeren sig nu til at komme ud og teste bilen, der er sort og guld-farvet.

”Det bliver spændende. Det er første gang, vi kan mærke bilen og mærke, om den kan være hurtig nok. Det ser jeg frem til,” siger han.

Det er stadig en Ferrari-motor, der sørger for drivkraften og vinteren igennem har holdet arbejdet på 2019-raceren på Dallara-fabrikken i Italien, som også i de foregående sæsoner har stået for bilens design og udvikling.

Fakta

Haas VF-19 – helt kort

Motor: Ferrari 062

Data: 1,6-liters V6 turbo, max. 15.000 o/min.

Gearkasse: 8-trins, semi-automatisk sekventiel

Spær: Hydraulisk spær af typen limited-slip

Monocoque: Selvbærende enhed, kulfiber

Kørerens sæde: Kulfiber-konstruktion, formet efter kørerens krop

Karrosseri-materiale: Kulfiber

Bremser: Skiver og klodser af kulfiber, 6-stemplede calipre

Egenvægt inkl. Kevin: 743 kg

Publiceret 18 February 2019 15:47