Over 90 procent af danskerne kender nu fænomenet 'Black Friday', der bare vokser og vokser herhjemme. Foto: Ritzau Scanpix

Over 90 procent af danskerne kender nu fænomenet 'Black Friday', der bare vokser og vokser herhjemme. Foto: Ritzau Scanpix Ritzau Scanpix

Black Fridays mange rekorder

Omsætningen til Black Friday er steget eksplosivt de seneste år

Af
Michael Harsvik

handel Når det amerikanske fænomen Black Friday igen i år holder sit indtog herhjemme, så sker det med forhåbningerne om endnu flere rekorder.

Kigger vi alene på omsætningen denne ene dag, så blev der sidste år handlet for 2,117 milliarder kroner herhjemme. Det er en stigning på 5,8 procent fra 2016. I 2013 var omsætningen 1,3 milliarder kroner.

Man regner med, at der globalt bliver omsat for hele 650 milliarder kroner denne dag.

Herhjemme startede Black Friday-bølgen tilbage i 2013, hvor flere netbutikker gav skarpe tilbud, og i 2015 overhalede Black Friday juledagene som årets største handelsdag.

Pakkedag

Også postvæsenet har travlt omkring Black Friday. Postdanmark postede en halv million pakker tirsdagen efter Black Friday sidste år, og det samlede antal pakker ligger sandsynligvis mellem én og to millioner.

Selv om Black Friday for nogle år siden var et relativt ukendt fænomen, så oplyser Dansk Erhverv, at hele 90 procent af danskerne i dag kender fænomenet.

Kilder: netkablet.dk, Nets, FDIH, SelectedMedia, Inspari, TV2 Finans.

Publiceret 18 November 2018 06:00

SENESTE TV